Het vinkje is goedgekeurd, maar niet zonder kritiek

Goedkeuring - Het Vinkje, het symbool voor een gezonde keuze dat onlangs werd goedgekeurd door de Europese Commissie, is misleidend en verwarrend voor de consument en bovendien onvolledig. Dat zegt onderzoeker Remco Havermans van de Universiteit Maastricht.

Remco Havermans zegt dat in en reactie op de goedkeuring door de Europese Commissie in het AD. Het grootste probleem met het logo, is volgens Havermans dat het misleidend is. 'Mensen weten niet dat het Vinkje in iedere productgroep gebruikt wordt. Zo staat het bijvoorbeeld op verse groente maar ook op snacks.'

Bedrijven krijgen tegen betaling het logo op hun product. De kosten voor een producent variëren, volgens Havermans, tussen de 1.800 tot 90.000 euro per jaar. Wie dus niet betaalt, krijgt dus geen vinkje, is de kritiek van Havermans. Ter illustratie geeft hij het voorbeeld dat Albert Heijn wel het Vinkje op zijn cola light heeft, maar Coca Cola op hun light product niet. “Mensen kunnen dan ten onrechte denken dat Albert Heijn eigen merk beter en gezonder is,” zo laat hij in het artikel weten.

Volgens Havermans is er tot op heden ook niet veel objectief onderzoek gedaan naar het effect dat initiatieven zoals het Vinkje hebben op het gedrag van consumenten. De voedingsproducenten hebben daarentegen sinds de invoering van het vinkje hun producten wel gezonder gemaakt, ook een van de doelstellingen van de stichting.

Het vinkje is met name bedoeld om de consument te helpen binnen alle productgroepen de meest gezonde keuze te kunnen laten maken. Het groene vinkje voor de producten uit de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum, het blauwe vinkje voor de overige producten.

Bron: AD/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek