‘Horeca blijft doorgroeien, maar vlakt af’
Marktcijfers - De horeca blijft in Nederland het komend jaar groeien, maar de sterkste omzetgroei is er wel vanaf. Omdat mensen meer te besteden hebben neemt het aantal overnachtingen in hotels toe en ook stijgt het aantal consumpties en de verkopen van maaltijden. Ook een aantal grote internationale evenementen zorgt voor groei en de toename in toerisme. Dat meldt ING Economisch Bureau in een nieuw vooruitzicht over de omzetontwikkelingen in de Nederlandse horeca. Het vooruitzicht voor 2020 blijft positief met een verwachte stijging van 1,5 procent, door gunstige ontwikkelingen in de koopkracht en de komst van evenementen als het Eurovisie Songfestival, het EK-voetbal en de Formule 1. Ook de toeristengroei blijft een positief effect hebben op de horeca. Zo stijgt het aantal buitenlandse toeristen in 2020 verder tot ruim 20 miljoen. Deze groei zorgt ook voor een verdere stijging in de hotelkamerprijzen. Gebrek aan personeel Gewaarschuwd wordt wel dat krapte op de arbeidsmarkt de groei kan belemmeren. De ING meldt daarover dat zowel het gebrek aan personeel als de hogere personeelskosten de volumegroei in de sector afremmen. Ook omdat verwacht wordt dat ondernemers de hogere kosten naar alle waarschijnlijkheid gaan doorberekenen. Meer dan 20 miljoen toeristen Het aantal buitenlandse verblijfstoeristen stijgt in 2019 naar verwachting met 7 procent. Vooral Amsterdam krijgt te maken met een verdere toestroom in het aantal toeristen. ING verwacht dat de ‘grens’ van 20 miljoen internationale toeristen hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar voor het eerst wordt geslecht. Omdat de economische vooruitzichten in de belangrijkste herkomstgebieden in Europa, Amerika en Azië positief zijn, worden ook volgend jaar meer gasten verwacht. Bron: @FoodClicks
Marktcijfers - De horeca blijft in Nederland het komend jaar groeien, maar de sterkste omzetgroei is er wel vanaf. Omdat mensen meer te besteden hebben neemt het aantal overnachtingen in hotels toe en ook stijgt het aantal consumpties en de verkopen van maaltijden. Ook een aantal grote internationale evenementen zorgt voor groei en de toename in toerisme. Dat meldt ING Economisch Bureau in een nieuw vooruitzicht over de omzetontwikkelingen in de Nederlandse horeca. Het vooruitzicht voor 2020 blijft positief met een verwachte stijging van 1,5 procent, door gunstige ontwikkelingen in de koopkracht en de komst van evenementen als het Eurovisie Songfestival, het EK-voetbal en de Formule 1. Ook de toeristengroei blijft een positief effect hebben op de horeca. Zo stijgt het aantal buitenlandse toeristen in 2020 verder tot ruim 20 miljoen. Deze groei zorgt ook voor een verdere stijging in de hotelkamerprijzen. Gebrek aan personeel Gewaarschuwd wordt wel dat krapte op de arbeidsmarkt de groei kan belemmeren. De ING meldt daarover dat zowel het gebrek aan personeel als de hogere personeelskosten de volumegroei in de sector afremmen. Ook omdat verwacht wordt dat ondernemers de hogere kosten naar alle waarschijnlijkheid gaan doorberekenen. Meer dan 20 miljoen toeristen Het aantal buitenlandse verblijfstoeristen stijgt in 2019 naar verwachting met 7 procent. Vooral Amsterdam krijgt te maken met een verdere toestroom in het aantal toeristen. ING verwacht dat de ‘grens’ van 20 miljoen internationale toeristen hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar voor het eerst wordt geslecht. Omdat de economische vooruitzichten in de belangrijkste herkomstgebieden in Europa, Amerika en Azië positief zijn, worden ook volgend jaar meer gasten verwacht. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees bericht