ING: ‘Horeca gaat mager jaar tegemoet in 2024’


ABN AMRO verwacht voor de foodsector herstel in de tweede helft van 2024

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor 2024 zijn, met een minimale volumegroei van 1%, mager. Dit komt door de lage economische groei, een licht stijgende werkloosheid, een laag consumentenvertrouwen en oplopende prijzen in de horeca. Dat voorspelt ING Research in een Vooruitzicht Horeca.

De bank verwacht dat na de inhaalslag in 2022 toen de horeca weer open ging de gasten in 2024 een pas op de plaats maken wat betreft hun bezoek aan de horeca. Ook omdat de horeca steeds duurder wordt. Afgelopen jaar stegen de prijzen gemiddeld met 9% en de verwachting is dat de prijzen in 2024 opnieuw stijgen. Daarnaast hebben horecabedrijven ook nog eens te maken met een schuldenlast. Het aantal faillissementen zal in 2024 daarom verder stijgen, zo is de verwachting van ING Research.

Personeelskosten

De relatief hoge inflatie, die ons land kent, is ook voor de horeca een probleem. Hierdoor liepen de prijzen in de horeca in 2023, net als in 2022, met gemiddeld 9% op. Die stijging was nodig om de hogere energie-, inkoop- en personeelskosten (deels) te compenseren. De grootste prijsstijgingen vonden, volgens ING Research, in 2023 plaats in de fastservices (+11%), zoals snackbars en afhaal- en bezorgingszaken, en bij restaurants en cafés (+9%). Logiesaccommodaties, zoals hotels (+5%) en vakantieparken (+6%) noteerden in 2023 minder hoge prijstoenames.

Omdat de energie- en inkoopkosten ook in 2024 zullen stijgen verwacht ING Research dat – ondanks de wellicht wat minder snelle groei in die kosten, de prijzen toch verhoogd moeten worden. Want de personeelskosten nemen wel toe. Sowieso gaan aan begin van het jaar alle werknemers in de horecasector er 8% tot 12% op vooruit, volgens de nieuwe cao. Maar een hoger loon is ook noodzakelijk om concurrerend te blijven ten opzichte van andere sectoren als het gaat om het aantrekken van personeel.

Doorberekenen

De bank ziet ook dat het voor horecabedrijven lang niet altijd mogelijk is om de hogere energie-, inkoop- en personeelskosten volledig door te berekenen aan de klant. Slechts één op de drie horecaondernemers kan die hogere kosten volledig of grotendeels aan de gast doorberekenen, geeft de bank aan. De horeca verschilt daarin van andere sectoren. ING Research: ‘Vooral restaurants en cafés hebben moeite om de hogere kosten volledig bij de gast neer te leggen. Immers, als de prijs van een biertje of een maaltijd te hoog wordt blijven ze weg. Hierdoor staan de winstmarges van restaurants en cafés onder druk. Omdat hotelgasten minder prijsgevoelig zijn, kunnen hotels de hogere kosten relatief makkelijker doorberekenen’.

Schuldenlast

De vooruitzichten voor 2024 in de horeca zijn volgens ING Research daarom zorgelijk. “De marktomstandigheden voor de horeca blijven moeilijk”, stelt Katinka Jongkind, sectoreconoom Leisure bij ING Research. “Naast lagere winstmarges heeft circa één op de acht horecabedrijven een schuldenlast die als problematisch wordt beschouwd. Vooral onder restaurants en cafés wordt de schuld zo ervaren. Sinds oktober 2022 zijn horecabedrijven verplicht begonnen met het terugbetalen van de tijdens de coronaperiode opgebouwde belastingschuld van 1,5 miljard euro. Gezien de verwachting voor een matige groei voor de horeca in 2024, hogere personeelskosten en de coronaschuld die moet worden afbetaald, is de verwachting dat het aantal bedrijven dat stopt of failliet gaat in de horeca in 2024 hoger zal zijn dan in 2023.”

Bron: ING Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid