Inspireren centraal op Convenience in Actie

Vergeer komt met kaassnack voor on the go

Beurzen – De eerste dag van de beurs Convenience in Actie van Lekkerland werd ondanks het mooie weer en de voetbalkrakers Utrecht-Feyenoord en  Ajax-PSV goed bezocht. Maar of het aan deze omstandigheden lag of dat de petrolwereld ook in volle hevigheid aan het veranderen is, opvallend was wel het grote aantal vrouwen op de eerste dag. Blijkbaar krijgen zij bij de zelfstandige tankstationbedrijven stilletjes aan steeds meer te zeggen over de invulling van het assortiment in de tankshop.

En terecht, want niet alleen tanken er steeds meer vrouwen, omdat hun participatie op de arbeidsmarkt toeneemt, ook steeds meer vrouwen bezoeken er een tankshop. En niet alleen de shops langs de snelwegen, ook andere locaties, die steeds vrouwvriendelijker worden ingericht. Naast gezinnen en vrouwen met kinderen waren er op de beurs dan ook diverse ondernemende vrouwen die zich volop oriënteerden op het aanbod.

En te zien is er veel. Niet alleen nieuwe producten zoals de icecoffees van Alpro, nieuwe smaakvarianten en verpakkingseenheden van de frisdrankmerken Fuse, Spa, Coolbest, Lipton en Aquarius, maar ook een enorm aanbod in talloze veganproducten en andere bites. Zelfs de zoetwarenfabrikanten zijn volop aan het innoveren en hebben allemaal de focus op suiker- en glutenvrij. En eerlijk is eerlijk, de techniek is zodanig verbeterd dat er weliswaar smaakverschil zijn met de reguliere producten, maar de verschillen wel zijn geminimaliseerd.

Inspiratie

Maar de beurs zou te kort gedaan worden als die wordt afgerekend op het aantal nieuwe producten. Nog belangrijker is het feit dat bezoekers op talloze plaatsen worden geïnspireerd. Diverse toeleveranciers tonen met een selectie uit hun assortiment aan op welke wijze zij medewerkers kunnen ondersteunen met de productie of in de presentatie. Want alleen het product op zich, is niet de redding van een locatie, maar de wijze waarop producten gecombineerd en gepresenteerd worden is van belang. De combinatie leggen in aanbod van verschillende partijen zorgt vaak voor een betere marge. En omdat op veel plaatsen bij ondernemers creativiteit door krapte op de arbeidsmarkt moeilijk is te vinden in de bakery of keuken, zijn toeleveranciers in toenemende mate bezig met het inspireren van ondernemers en medewerkers. Want een standaard borrelplankje heeft zijn prijs bij de consument, maar weet je een borrelhap aan te kleden met een mini-tosti of met broodjes carpaccio of een rijkelijk gevulde spread belegd met tomaat of komkommer dan is daar eenvoudig een paar euro meer voor te vragen. En daar gaat het vaak om als locaties winstgevend of winstgeverder gemaakt moeten worden

Dampen of verbranden

Naast eten en drinken ook rookwaren op deze beurs. Het petrolkannaal is immers nog altijd een van de belangrijkste aankoopplaatsen van tabak en andere rookwaren. Fabrikant Philip Morris dat zich tegenwoordig met IQOS helemaal van de rookwaren afzondert, stond met een apparaat dat het verschil laat zien tussen tabaksrook en de rook via het dampen van de IQOS. Het verschil is absoluut overtuigend.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek