La Place sluit 23 eigen filialen, maar is succesvol met takeaway


Formulenieuws - De 23 La Place-locaties die Jumbo gaat sluiten zijn allemaal eigen filialen. De locaties in handen van de franchisers, zoals Schiphol en de Fashion Outlet Center in Roermond van HMSHost, blijven open. Franchisers zijn ook geenszins van plan deze La Place restaurants te beëindigen. Ook de takeaway-activiteiten, die tijdens de coronaperiode zijn opgestart en recent zijn uitgebreid, verlopen goed.

Gisterenavond zijn medewerkers versneld per mail en telefonisch geïnformeerd over de ontwikkelingen binnen La Place. Dat was noodzakelijk omdat de Telegraaf maandagochtend het nieuws over de sluiting van een aantal filialen al naar buiten had gebracht. Het nieuws bracht de organisatie van La Place en moederbedrijf Jumbo ernstig in verlegenheid. Afgelopen donderdag had het management een adviesaanvraag ingediend bij de OR van La Place en de COR van Jumbo over de plannen van La Place.

Nieuwe formule

Naast het sluiten van 23 locaties, wil La Place vooral inzetten op een nieuwe formule die dit najaar het licht moet gaan zien. Een woordvoerster laat weten dat er de afgelopen periode hard is gewerkt aan een doorontwikkeling van de la Place formule. “In de loop van het tweede halfjaar gaan we een nieuwe generatie La Place lanceren gebaseerd op het uitgangspunt Good Food Fast: lekker, gezond en vers eten.” In de nieuwe formule komt de nadruk nog meer te liggen op snelheid en gemak. Ook voorverpakte maaltijden maken hier onderdeel vanuit.

Takeaway

Eerder al startte La Place als gevolg van alle coronamaatregelen met takeaway. Dit beviel zo goed dat het aantal locaties met deze service vorige maand werd uitgebreid. La Place kende deze service op een viertal locaties, maar breidde dat aantal uit met 9 vestigingen. Volgens La Place verloopt de test met takeaway goed. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze afhaalservice dan ook een vast onderdeel worden van de nieuwe generatie, zeker als verpakt onderdeel gaat uitmaken van het aanbod. Ook de inzet van drive-thru wordt niet uitgesloten. Voor La Place was dat eerder geen optie, omdat alles vers werd bereid, maar bij een aantal voorverpakte producten, zou het afhalen vanuit de auto bij een loket wel tot de mogelijkheden behoren.

Onderzoek

De locaties die nu openblijven zijn allemaal beoordeeld op de mogelijkheden om het nieuwe format dit najaar rendabel te kunnen exploiteren. Volgens de woordvoerster is hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. “Het was het nog een hele puzzel om alle restaurants gelijktijdig aan te passen aan de anderhalvemetersamenleving en tegelijkertijd een nieuw concept te ontwikkelen dat inspeelt op de trends en ontwikkelingen op het gebied van food en foodbeleving. “Vanwege de negatieve impact van de coronacrisis, in combinatie met ligging, omvang en te verwachten beperkte bezoekersaantallen de komende tijd, zijn voor deze locaties de vooruitzichten op een rendabele exploitatie van het toekomstige La Place concept nihil”, zo laat zij weten.

Geen einde La Place

De strategie bij Jumbo is ook niet om La Place meer onderdeel te laten worden van de Jumbo-supermarkten. De financiële topman Ton van Veen was daarover ook heel duidelijk in de media: “Van het einde van La Place is geen sprake.” Jumbo blijft zoeken naar synergiën. “We geven inhoud aan het begrip foodbeleving, waarbij het sterk draait om innovatie, inspiratie en gemak. Steeds meer klanten willen genieten van lekkere en gezonde voeding voor een aantrekkelijke prijs. Met de gebundelde kennis van expertise van Jumbo en  La Place, die exact ligt op het snijvlak waar retail en horeca samenkomen, kunnen we als geen ander in die behoefte voorzien”, aldus Jumbo.

Groei

Moederbedrijf Jumbo heeft er daarom alle vertrouwen in dat La Place in de toekomst weer nieuwe locaties gaat openen. “De ambitie die Jumbo met La Place heeft blijft ongewijzigd, maar we zien ons als gevolg van corona wel genoodzaakt om nu deze maatregelen te treffen om daarna weer gezond verder te kunnen groeien”. Naar wat voor locaties er dan precies wordt gekeken, laat Jumbo nog even in het midden. Eerst stapsgewijs de komende tijd de bestaande locatie voorzien van het nieuwe concept en dan uitbreiden, is nu het devies. Later in het jaar wordt verwacht daarover meer duidelijkheid te kunnen geven.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam

Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.

Lees bericht



Duitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over

Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.

Lees bericht

Jumbo opent Europa’s grootste mechanische verscentrum

Distributiecentrum - Deze week heeft Jumbo Supermarkten het gemechaniseerd centraal distributiecentrum (CDC) voor versproducten officieel in gebruik genomen. Hierdoor kunnen klanten van Jumbo rekenen op nog versere producten doordat deze artikelen na productie sneller in de winkel liggen.

Lees bericht


Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid