Kansen in Leisuremarkt zijn niet eenduidig in eten en drinken

Omzet restaurants Nonna's van Albron CP met 20 procent gestegen

Leisure - Hoe krijg je als leisurebedrijf meer omzet uit je verkoop van eten en drinken? Dit thema stond gisteren centraal tijdens een Recron-bijeenkomst in het recent geopende House of Leisure in Oisterwijk.

Verzamelgebouw House of Leisure is een voormalige leer(looi)fabriek, waarin veel bedrijven actief zijn die zich richten op de markt voor vrije tijd. Een prima decor om het thema te bespreken, zeker gezien het feit dat steeds meer leisurebedrijven financieel afhankelijk worden van de inkomsten uit de horeca activiteiten.

Vier sprekers waren uitgenodigd om op basis van eigen ervaringen en plannen de circa honderd aanwezige bedrijven in verschillende takken van sport binnen de leisuremarkt te inspireren meer te doen met horeca. Ernest van der Voort, verantwoordelijk vanuit Albron voor de leisureconcepten binnen Center Parcs illustreerde aan de hand van de restaurants Nonna’s en Fuego het belang van het ‘vertellen van een verhaal’ over een concept om zodoende de gast aan de hand mee te nemen in het avontuur van de maaltijd. “Je moet de waar, waardevoller maken,” zei hij en “kijken of je het diepste verlangen van de gast kan opzoeken. Als je er in slaagt om van iets gewoons iets bijzonders te maken door er een verhaal over te vertellen, blijft er een goede herinnering als souvenir achter en dat wil je hebben,” aldus Van der Voort. De nieuwe concepten Nonna’s, grillrestaurant Fuego, het all you can eat-concept Evergreenz, het à la carte-concept Today’s en het Grand Café draaien zeer succesvol binnen Center Parcs. Alleen binnen de Nonna’s restaurants is de omzet met 20 procent toegenomen.

Veel verschillen

Hoe moeilijk het soms is om een eenduidige plaatje te schetsen van wat consumenten zoeken en willen op een leisurelocatie werd duidelijk aan de hand van de bijdragen van Roel van Dijk, hoofd Horeca Toverland en commercieel manager Hans Nicolaes van Gaia Zoo in Kerkrade. Twee vrijetijdslocaties in het zuiden van het land en relatief veel Duitse bezoekers, maar toch ook veel verschillen in wat wel werkt en niet. Bij de een verkoopt verse jus d’orange, bij de ander niet. De een (Gaia) sluit de losse verkooppunten op het park omdat het ten koste gaat van de omzet in het restaurant, de ander zet het juist in als extra omzetbrenger en om de wachttijd bij het restaurant te beperken. Toch werken beide veel samen en worden er met regelmaat ervaringen uitgewisseld.

Bij leisure is dat misschien wel de grootste moeilijkheid; een eenduidig antwoord op wat de gast wil is er niet te geven, behalve het streven naar de positieve herinnering na afloop van het bezoek. Door de ervaringen te delen en dingen uit te proberen, wordt duidelijk wat wel werkt en wat niet, was misschien wel de conclusie van de bijeenkomst. Want zelfs over de gezondheidsgehalte van het aanbod op de parken, waren niet alle sprekers het eens. David Verweij van Bidvest Deli XL, die de ontwikkelingen schetste in Nederland naar meer biologisch en meer streekgebonden producten, waar de bron / producent bekend is bij consument, en aangaf dat de groothandel hier vol op inspeelt met het platform Vers 24/7.  Kreeg later van de f&b-managers van Toverland en dierenpark Gaie toch te horen dat snacks en friet de meest populaire producten zijn en de gezonde varianten veelal van de menukaart zijn verdwenen. Wellicht biedt de biologische aardappel uit de streek dan de oplossing voor het frietje.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek