KHN in actie voor evenwichtigere voorwaarden bezorgplatforms


Bezorgdiensten - Twentse horecaondernemers maken zich boos over de tariefsverhoging van Thuisbezorgd.nl. Per 1 januari 2018 moeten aangesloten horecaondernemers 13 procent commissie gaan betalen, in plaats van de huidige 12 procent. De initiatiefnemers uit Enschede roepen collega’s uit het hele land op om een petitie te tekenen op de actiesite Horecainactie.nl. Doel van de Twentse ondernemers is om vervolgens, als er draagvlak vanuit de horeca is, in gesprek te gaan met Thuisbezorgd over de tariefsverhoging. Robèr Willemsen, voorzitter KHN, schaart zich met zijn organisatie achter de actie: "Deze spontane actie van horecaondernemers geeft aan hoe eenzijdig de relatie met een partij als Thuisbezorgd.nl wordt ervaren. KHN haalt op korte termijn bij horecaondernemers op waar zij tegen aan lopen als het gaat om bezorgplatforms, zoals Thuisbezorgd.nl. Met die input gaan we in gesprek met Thuisbezorgd.nl. Met als doel om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen dit grootste bezorgplatform en haar horeca-afnemers. Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek, omdat andere Europese landen al wel een verbod op pariteitsclausules hebben. Waarom dan in Nederland niet?" De zogenaamde ‘pariteitsclausule’ in de algemene voorwaarden van een platform is een bepaling waarin staat dat de horecaondernemer zijn producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het internetplatform. Machtspositie Internetplatforms zoals Thuisbezorgd.nl, maar ook zoek-, boek- en reserveringssites voor restaurants en/of hotels, brengen vraag naar en aanbod van horecadiensten makkelijker dan ooit bij elkaar. Horecaondernemers profileren van deze platforms, het kan hun bereik en klantenkring vergroten. Maar er is ook een risico dat internetplatforms zo groot en machtig worden dat ze eenzijdig voorwaarden en prijzen kunnen bepalen. Horecaondernemers roeren zich in toenemende mate over negatieve aspecten die zij ervaren in hun relatie en samenwerking met deze platforms. Bron: KHN Bezorgdiensten - Twentse horecaondernemers maken zich boos over de tariefsverhoging van Thuisbezorgd.nl. Per 1 januari 2018 moeten aangesloten horecaondernemers 13 procent commissie gaan betalen, in plaats van de huidige 12 procent. De initiatiefnemers uit Enschede roepen collega’s uit het hele land op om een petitie te tekenen op de actiesite Horecainactie.nl. Doel van de Twentse ondernemers is om vervolgens, als er draagvlak vanuit de horeca is, in gesprek te gaan met Thuisbezorgd over de tariefsverhoging. Robèr Willemsen, voorzitter KHN, schaart zich met zijn organisatie achter de actie: "Deze spontane actie van horecaondernemers geeft aan hoe eenzijdig de relatie met een partij als Thuisbezorgd.nl wordt ervaren. KHN haalt op korte termijn bij horecaondernemers op waar zij tegen aan lopen als het gaat om bezorgplatforms, zoals Thuisbezorgd.nl. Met die input gaan we in gesprek met Thuisbezorgd.nl. Met als doel om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen dit grootste bezorgplatform en haar horeca-afnemers. Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek, omdat andere Europese landen al wel een verbod op pariteitsclausules hebben. Waarom dan in Nederland niet?" De zogenaamde ‘pariteitsclausule’ in de algemene voorwaarden van een platform is een bepaling waarin staat dat de horecaondernemer zijn producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het internetplatform. Machtspositie Internetplatforms zoals Thuisbezorgd.nl, maar ook zoek-, boek- en reserveringssites voor restaurants en/of hotels, brengen vraag naar en aanbod van horecadiensten makkelijker dan ooit bij elkaar. Horecaondernemers profileren van deze platforms, het kan hun bereik en klantenkring vergroten. Maar er is ook een risico dat internetplatforms zo groot en machtig worden dat ze eenzijdig voorwaarden en prijzen kunnen bepalen. Horecaondernemers roeren zich in toenemende mate over negatieve aspecten die zij ervaren in hun relatie en samenwerking met deze platforms. Bron: KHN

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

Lees bericht


Dirk Beljaarts neemt afscheid als Algemeen Directeur KHN

Persoonlijk – Dirk Beljaarts vertrekt nog voor de zomer na een periode van negen jaar bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Beljaarts begon zijn loopbaan bij KHN als lid van het Landelijk Bestuur en diende vervolgens de laatste vijf jaar als Algemeen Directeur. Hij vindt het nu voor een nieuwe uitdaging.

Lees bericht

Thuisbezorgd reikt awards uit aan beste bezorgrestaurants

Verkiezing - Thuisbezorgd.nl reikt jaarlijks de awards uit voor de beste bezorgrestaurants van Nederland. Burgers & Frites uit Rotterdam kwam net als vorig jaar als winnaar uit de bus en ontving de titel: Beste bezorgrestaurant van Nederland. Het was de tiende keer dat de awards werden uitgereikt.

Lees bericht

Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos

Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.

Lees bericht


Thuisbezorgd.nl verlengt sponsorship met UEFA

Sponsoring - Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, Just Eat Takeaway.com, verlengt haar partnership met de UEFA Champions League, UEFA Europa League en UEFA Europa Conference League tot 2027, waarmee het totale aantal UEFA-competities dat het bedrijf ondersteunt op 11 komt.

Lees bericht

Nieuw huurcontract voor winkel- en horecapanden

Winkelpanden – Branche- en werkgeversorganisaties hebben een nieuwe Huurdersvariant’ van het ROZ-model gemaakt. In het ROZ zijn de verhuurders vertegenwoordigd. Het model moet huurcontractbesprekingen tussen partijen evenwichtiger maken en onwenselijke situaties voorkomen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid