KHN; nauwelijks groei per horecabedrijf


AMSTERDAM - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) plaats een kantekening bij de groei die de horeca momenteel doormaakt. Want doordat er meer bedrijven bij zijn gekomen, is de gemiddelde omzet volgens de branchevereniging per horecabedrijf nauwelijks gestegen. In 2017 groeide de omzet in de horeca tot 20,5 miljard euro en steeg het aantal horecavestigingen naar 41.000 bedrijven. “Veel horecabedrijven profiteren van de economische groei en het toegenomen consumenten-vertrouwen. Maar doordat er meer bedrijven bij zijn gekomen, is de gemiddelde omzet per horecabedrijf nauwelijks gestegen. Ook voor 2018 verwacht het CPB een omzetgroei. Dat betekent meer werkgelegenheid en voor ons de uitdaging om veel extra medewerkers te werven. Daarnaast wil KHN in 2018 de politiek ervan overtuigen dat er regels moet komen voor een eerlijk speelveld in de horeca", zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen. Hij ziet ook dat de marges door onder andere stijgende bier- en huurprijzen onder druk staan. Vernieuwen Door de druk, en de toegenomen concurrentie is het volgens Willemsen belangrijk te vernieuwen als horecabedrijf. “Als we naar de trends in de horeca kijken, dan zien we dat mensen vaker buiten de deur eten en drinken. Ze kiezen voor gemak en snelheid en laten vaker eten bezorgen. Daarbij willen ze een hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs, zijn bezig met hun gezondheid en milieubewuster. Allemaal zaken die ze ook van de horeca verwachten en waar de bedrijven met mooie en nieuwe concepten op inspelen.” AMSTERDAM - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) plaats een kantekening bij de groei die de horeca momenteel doormaakt. Want doordat er meer bedrijven bij zijn gekomen, is de gemiddelde omzet volgens de branchevereniging per horecabedrijf nauwelijks gestegen. In 2017 groeide de omzet in de horeca tot 20,5 miljard euro en steeg het aantal horecavestigingen naar 41.000 bedrijven. “Veel horecabedrijven profiteren van de economische groei en het toegenomen consumenten-vertrouwen. Maar doordat er meer bedrijven bij zijn gekomen, is de gemiddelde omzet per horecabedrijf nauwelijks gestegen. Ook voor 2018 verwacht het CPB een omzetgroei. Dat betekent meer werkgelegenheid en voor ons de uitdaging om veel extra medewerkers te werven. Daarnaast wil KHN in 2018 de politiek ervan overtuigen dat er regels moet komen voor een eerlijk speelveld in de horeca", zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen. Hij ziet ook dat de marges door onder andere stijgende bier- en huurprijzen onder druk staan. Vernieuwen Door de druk, en de toegenomen concurrentie is het volgens Willemsen belangrijk te vernieuwen als horecabedrijf. “Als we naar de trends in de horeca kijken, dan zien we dat mensen vaker buiten de deur eten en drinken. Ze kiezen voor gemak en snelheid en laten vaker eten bezorgen. Daarbij willen ze een hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs, zijn bezig met hun gezondheid en milieubewuster. Allemaal zaken die ze ook van de horeca verwachten en waar de bedrijven met mooie en nieuwe concepten op inspelen.”

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid