Kritiek ProFri bij aftrap overheidscampagne Minder Wegwerpplastic


Frans van Rooij overhandigt het ProFri Plastic Pamflet aan staatssecretaris Vivianne Heijnen van Milieu

Verpakkingen – De bewustwordingscampagne 'Supporter van Schoon' over het verminderen van het gebruik van eenmalig plastic, heeft niet de steun van ProFri. De campagne is woensdag door Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Milieu ludiek afgetrapt door een bakje friet te laten vullen in een zelf meegenomen bakje. De vakvereniging van frituurders heeft belangrijke bezwaren tegen wijze waarop wordt gecommuniceerd in de campagne.

De belangenvereniging heeft daarom een ProFri Plastic Pamflet opgesteld en deze tijdens de aftrapbijeenkomst van de campagne aan de Hofvijver in Den Haag persoonlijk overhandigd aan staatssecretaris. In het pamflet van ProFri worden drie bezwaren naar voren gebracht. De belangenvereniging stelt dat 'geen zinnig mens tegen de aanpak van plastic in het milieu is, maar dat bij de campagne die vandaag is gestart de overheid de plank op verschillende punten volledig misslaat'.

Kritiekpunten

In de eerste plaats vindt de vakvereniging dat in de campagne te veel de nadruk ligt op het concept Bring Your Own. Volgens ProFri kunnen veel bedrijven niet terug naar vroeger, toen klanten met hun eigen pannetje of bakje naar de snackbar gingen om friet te halen; met het huidige assortiment en zeker in de spits is dit totaal onhaalbaar. Daarnaast wordt in de campagne te veel de nadruk gelegd op herbruikbare verpakkingen. Maar het optuigen van een statiegeldsysteem voor frietbedrijven die te maken hebben met afhalers en bezorgklanten is voor cafetariabedrijven te ingewikkeld, volgens ProFri. Verder is er in de overheidscampagne Minder Wegwerpplastic nauwelijks aandacht voor ondernemers die reeds werken met duurzame wegwerpverpakkingen. Volgens ProFri is het wrang als deze ondernemers na 1 juli te maken krijgen met klanten die met hun eigen bakjes komen aanzetten, terwijl zij feitelijk alles al prima voor elkaar hebben.

Impact

Voor dat laatste toonde Heijnen zich niet geheel ongevoelig. Zij gaf aan eerste van start te willen gaan met de afspraken zoals die er liggen, maar zeker na verloop van tijd de impact van alle maatregelen te willen evalueren. Frans van Rooij toonde haar namens ProFri een aantal verpakkingsmaterialen, die door frituurders momenteel al worden gebruikt, maar waarin geen plastic is verwerkt, dus voldoen aan de richtlijnen. “Hooguit wordt bij de naden nog gebruik gemaakt van wat lijm, maar daar wordt ook nog naar gekeken,” aldus Van Rooij tegen de staatssecretaris.

Eigen pannetje

Vanaf 1 juli moeten consumenten betalen voor wegwerpbakjes en wegwerpbekers met plastic, net als met plastic tasjes al enige tijd het geval is. Het oorspronkelijke doel is het tegengaan van plastic bij het zwerfvuil. Nu roept de overheid echter consumenten actief op eigen pannetjes en bakjes mee te nemen naar de snackbar, anno 2023 een onhaalbare zaak in de dagelijkse praktijk van afhaalhoreca met gemaksvoeding, zo stelt de vakvereniging.

Hergebruik

Wat bij de aftrap van de campagne vooral het beeld moest zijn waren de verpakkingen die konden worden hergebruikt, of die door de patatbakker werden afgevuld. De verpakkingsmiddelen waarmee mensen aan kwamen zetten varieerden van plastic bakjes tot koektrommels. Zelfs porseleinen witte puntzakjes werden meegenomen. Voor hoeveel gewicht er per verpakking werd ingeschept werd niet echt bijgehouden. Het ging nu om het gemak te laten zien van meegebrachte verpakkingen en de start van de campagne.

Supporter van Schoon

Stichting Nederland Schoon heeft in opdracht Stichting Afvalfonds Verpakkingen namens de producenten en importeurs van verpakkingen de bewustmakingscampagne ‘Supporter van Schoon’ ontwikkeld. “De campagne gaat ons enorm helpen om bewustwording te creëren rondom het belang van duurzaam omgaan met verpakkingen en zwerfaval en moedigt mensen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag," aldus Hester Klein Lankhorst, algemeen directeur van Stichting Afvalfonds Verpakkingen. Volgens Ingrid Goethart, directeur a.i. Stichting Nederland Schoon zijn in de campagne verschillende Supporters van Schoon te zien die mensen inspireren en activeren om na te denken hoe zij (zwerf)afval kunnen voorkomen. “Denk daarbij aan het afhalen van een frietje met een eigen pan of bakje en koffie halen in een eigen beker. Om het beeld van mensen die met een eigen bakje en beker over straat gaan te normaliseren, hebben wij vandaag al het goede voorbeeld gegeven.

Bron: @FoodClicks

Nu demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van Milieu met een frietje in haar eigen meegebrachte bakje bij de start van de voorlichtingscampagne voor de SUP-regeling
Friet in een porseleinen puntzakje
Friet in een koektrommel
Friet in een pannetje
Friet in een plastic bakje, maar wel herbruikbaar

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Alide van Toor beoogd opvolger Frans van Rooij bij Profri

Benoeming – Alida van Toor (1965) is voorgedragen als beoogd voorzitter van Vereniging Professionele Frituurders (ProFri). Zij volgt daarmee Frans van Rooij op die terugtreedt als voorman van de vakvereniging. Van Toor was van 2006 tot eind 2022 eigenaresse van cafetaria De Halte in Meerkerk.

Lees bericht



ILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels

Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.

Lees bericht

Cafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024

Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...

Lees bericht



Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid

Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid