Tabaksverkoop vertoont dalende trend bij petrolkanaal


Omzet rookwaren bij tankstations stijgt fors ten opzichte van vorig jaar, maar vertoont de laatste maanden de dalende trend zoals we die van de afgelopen jaren kennen

Analyse - Omzet rookwaren bij tankstations stijgt fors ten opzichte van vorig jaar, maar vertoont de laatste maanden de dalende trend zoals we die van de afgelopen jaren kennen. Ook de verkoop van fris in combinatie met tabak daalt met de trend mee, net zoals andere items dat door de tabaksklant wordt verkocht.

Dat blijkt uit de maandelijkse presentaties van Orange Peak Company. Zij analyseren maandelijks de verkoopdata van een groot deel van de Nederlandse tankshops. De analyses geven inzage in tal van categorieën. Maar gezien de tabaksban bij de supermarkten en de daarmee samenhangende verschuiving naar het petrolkanaal voor tabak, wordt vaker gekeken naar de effecten op rookwaren, koude dranken en zoetwaren voor de tankstations. Zo is, ondanks de sinds juli dalende trend van omzet op rookwaren, een verdubbeling te zien als we de omzet van rookwaren vergelijken tussen november '24 en november '23. Daarnaast is een licht stijgende trend te zien in de combinatie van rookwaren met zoetwaren versus een dalende trend in de combinatie van koude dranken en rookwaren. De dalende trend in de verkopen laat zich niet volledig verklaren, maar dat de verkopen van tabak over de grens een belangrijke factor zijn, is inmiddels duidelijk. Ook de illegale verkoop van tabak draagt bij aan de negatieve indexen over de afgelopen maanden.

Tijdstippen

Orange Peak Company heeft ook gekeken naar de tijdstippen waarop tabak wordt gekocht bij de verschillende stations. Wat daarin opvalt is dat de verkooplocaties langs de snelwegen over de dag heen nauwelijks piekuren kent, maar een geleidelijke verkoop gedurende de dag. Anders is dat bij de locaties buiten de bebouwde kom en in woonwijken waar de verkooppiek in tabak meer ligt op het middag en avond moment. Bij de woonwijken valt op dat het tijdstip van 8 uur, wanneer de dag gaat beginne, ook een verkooppiek kent. De roker wil blijkbaar toch met voldoende voorraad aan het werk.

Bron: Orange Peak Company/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol versterkt samenwerking met Lagardère Travel Retail

Luchthaven - Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar succesvolle samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie van meer dan twintig duty-free winkels achter de securitycontrole. Deze samenwerking vindt plaats in een joint venture waarin Lagardère Travel Retail 70% van de aandelen heeft en Schiphol 30%.

Lees bericht



Adrie Kleppe opent combinatiewinkel ‘Pakje Tabak’ in Leerdam

Interview- Wat doe je als eigenaar van een winkelcentrum als je winkels ziet verdwijnen waar wel behoefte aan is? Dan start je die winkels zelf. Precies datgene heeft vastgoedbeheerder Arie Kleppe gedaan in Leerdam. Hij startte op twee gescheiden huisnummers een eigen tabakszaak en aangrenzend een Postkantoor zodat de tabaksspeciaalzaak ook na 2032 open mag blijven.

Lees bericht

Coöperatie Peut de Vrije Pomp bestaat 10 jaar

Tankstations – Het eerste station onder de naam Peut de Vrije Pomp opende 10 jaar geleden in Moordrecht. BP-ondernemer Pieter van Gennip was de eerste van een groep vrije ondernemers die zich los wilde maken van de contracten van de grote oliemaatschappijen en zodoende een nieuwe keten begon onder de naam Peut. Inmiddels bestaat de groep 10 jaar.

Lees bericht


BP verkoopt al zijn tankstations in Nederland

Tankstations - Het Britse olieconcern BP gaat alle 335 tankstations in Nederland verkopen. Die verkoop vindt plaats omdat het concern de groeimogelijkheden in Nederland te beperkt vindt. Het bericht is aan het AD bevestigd. Wat de gevolgen zijn voor de groeidoelstellingen voor de AH to go-shops van Albert Heijn waarmee BP in Nederland samenwerkt is niet bekend.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid