Leev wil vaart maken met verduurzaming


Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030

Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.

Leev bestaat al 15 jaar en heeft sinds haar oprichting een duurzame missie: beter zorgen voor elkaar en de natuur om ons heen. Van begin af aan heeft men de focus op biologische voeding. Het management van Leev beseft echter, dat enkel dit gedachtegoed samen met biologische voeding tegenwoordig niet genoeg is om voldoende verschil te maken en gaat extra stappen zetten. Aart-Jan Knauff, directeur en mede-eigenaar van Leev, “We deden veel dingen goed, vanuit onze drijfveer voor biologisch en goede voeding. Door wetgeving en vragen vanuit retailers merken we, dat we nu extra stappen moeten zetten om onze koplopersrol te blijven waarmaken. We hebben ons bijvoorbeeld recent gecommitteerd aan SBTi en willen lekkere, biologische voeding toegankelijker maken voor het brede publiek.”

Ketentransparantie

Samen met duurzaamheidsstrateeg Wouter Staal is inmiddels een duurzame basis neergezet. Leev meet nu haar gehele operatie door en kan met kleine aanpassingen al klimaatneutraal opereren. Daarnaast is met CarbonCloud een start gemaakt om alle producten door te meten op emissies, land- en watergebruik. Staal zegt hierover: “Door volledige ketentransparantie zien we waar Leev haar impact kan vergroten. Vanuit deze, concreet gemaakte uitgangspunten kan Leev gesprekken voeren met haar toeleveranciers, tot aan de boeren toe, om samen gerichte maatregelen ter verbetering te treffen.”

Geheel plantaardig

Leev kan door de nieuwe inzichten in haar productieketen nauwer samenwerken met haar partners én tegelijkertijd bijdragen aan de uitdagende doelen van haar afnemers. Knauff: “We zijn bezig om geheel plantaardig te worden, naast biologisch. Dat is een extra uitdaging want smaak en structuur gaan boven alles. Maar we zagen dat de dierlijke ingrediënten een flink negatieve impact hadden. Dit brengt hele nieuwe inzichten mee, waardoor we ook onze productontwikkeling beter tegen het licht kunnen houden met veel scherpere doelen.”

Naast geheel biologisch en plantaardig, een klimaatneutrale eigen operatie en flinke reductiedoelen op haar keten, is Leev ook bezig met het verkrijgen van het B Corp certificaat. Dit alles heeft als doel om de initiële drijfveer, het goed doen voor mens en natuur, extra kracht bij te zetten. Leev wil met haar kleurrijke boodschap motiveren en inspireren om samen onze Leevwereld elke dag een stukje mooier te maken.

Bron: Leev/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Private Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food

Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.

Lees bericht



REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht



Avolta start pilot om footprint van F&B-aanbod te meten

Duurzaamheid – Avolta, wereldleider op het gebied van reiservaringen waar HMSHost onderdeel vanuit maakt, start een pilot in samenwerking met duurzaamheidsbedrijven HowGood en PS in Foodservice. Deze pilot richt zich op het meten van de CO2-voetafdruk van de Nederlandse toeleveringsketen in F&B.

Lees bericht

Royal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew

Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid