Makro en Phone House stoppen samenwerking
Groothandel – Makro en Phone House stoppen de samenwerking. De komende twee maanden sluiten alle Phone House shop-in-shops in de winkels van de Makro. De samenwerking heeft niet gebracht wat de beide ketens ervan hadden verwacht. De samenwerking van Makro en Phone House dateert uit 2011. Een succesvolle pilot in Amsterdam kreeg een vervolg door een shop-in-shop in alle 17 groothandels te openen. Makro geeft te kennen dat per 1 april alle Phone House-winkels in de vestigingen van Makro dicht zijn. In zomer 2014 maakte Phone House al bekend bij een reorganisatie zo’n 50 eigen vestigingen te schrappen. De retailer wil zich meer gaan focussen op de samenwerking met andere spelers als Media Markt en Samsung. Inmiddels heeft Phone House in alle vestigingen van Media Markt een shop-in-shop. Daarnaast worden er vijf Samsung Experience Stores geëxploiteerd. Makro kampt al enige tijd met tegenvallende omzetten en heeft daardoor ook al mensen moeten ontslaan. De groothandel voert aan dat de organisatie middenin een transformatieproces zit naar een meer klantgerichte organisatie. In dat proces past dat functies worden herzien. Het vernieuwingsproces, zoals de directie van Makro het noemt, heeft als naam Klant Voorop!. Het proces is noodzakelijk omdat de markt en de klanten van Makro veranderen, zo verklaart de groothandel. De organisatie en bedrijfsprocessen van Makro Nederland moeten daarop aansluiten. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek