Minder bestellingen, maar beter resultaat bij Just Eat Takeaway


Minder bestellingen bij Just Eat Takeaway, maar wel een beter resultaat

Bezorgdienst - Minder bestellingen, maar toch een beter resultaat. Dat is de kern van de jaarcijfers van moederbedrijf Just Eat Takeaway van het Nederlandse Thuisbezorgd. Het betere resultaat werd vooral geboekt omdat ondernemers meer betaalden aan de maaltijdenbezorgdienst. Het bedrijf wist te melden dat het operationeel resultaat in 2023 naar 324 miljoen euro steeg.

De afgelopen jaren is er met regelmaat kritiek geweest op de commissie die ondernemers moeten betalen voor de bezorgservice van Just Eat Takeaway. Die commissie is de afgelopen jaren niet alleen gestegen doordat de prijzen van maaltijden hoger werden door oplopende kosten bij ondernemers, maar ook door verhoging van het percentage per maaltijd voor de bezorging.

Daarnaast moeten horecabedrijven ook nog eens meer betalen voor andere dienstverlening van het bedrijf zoals reclames en marketingactiviteiten. Het totaalbedrag waarvoor mensen via Just Eat Takeaway eten bestellen, groeit volgens het bedrijf met 2 tot 6 procent. Toch leidde al die positieve bedrijfsingrediënten niet tot zwarte cijfers. Het nettoverlies van Just Eat Takeaway kwam vorig jaar uit op 1,8 miljard euro. Voor een deel is dat te verklaren door afschrijvingen op eerdere investeringen in overnames in de Verenigde Staten (Grubhub) en Canada. Een jaar eerder was het verlies nog bijna 5,7 miljard euro. Just Eat Takeaway verwacht over 2024 een bijna 40 procent hogere brutobedrijfswinst te boeken.

Bron: Just Eat Takeaway/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid