Mooie weer laat horeca bijna 3% groeien

Marktcijfers - Veel zon en weinig neerslag speelden de horeca in periode 9 van 2016 in de kaart (15 augustus t/m 11 september 2016). Met 2,9% groei in de waarde aan eten en drinken ten opzichte van dezelfde periode in 2015 deed de horeca het wederom beter dan de catering in bedrijven en instellingen.

Vooral de fastservice liet groei zien met een waarde die bijna 6% hoger dan lag dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. De drankensector en leisure pakten 2,5 a 3% groei. Voor de restaurant- en logiessector was 2% stijging een mooie score. Catering in bedrijven en instellingen kwam uit op -0,9%. Voor totaal Foodservice komt de stijging in de gemeten periode uit op +2,1%. Voor geheel 2016 (de periode gemeten vanaf januari) staat de Foodservicesector op +1,3%.

Catering

Met het toenemend aanbod aan voorzieningen onderweg en in omliggende horeca ziet de catering in het bedrijfsleven met dit mooie weer nauwelijks groei (+0,2%). Ook bezoekers aan ziekenhuizen en andere instellingen zullen meer buiten de deur geluncht hebben. In instellingen daalde de waarde aan eten en drinken, geleverd vanuit groothandels, met 4%. Verzorg- en verpleeghuizen zagen nog wel een klein plus, maar ziekenhuizen en overige instellingen lieten een daling zien. In het laatste segment zit onder meer het zelfstandig bestellen van gehandicapten-woongroepen, waarbij online retailers een marktaandeel pakken van de traditionele foodservicegrossiers. Dit deel retail-inkoop valt buiten de waarneming van deze periodemonitor.

Bron: Foostep

Auteur: Steffen van Beek