Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie
Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om met hun ouders mee te doen.
De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel probeert met elke editie een zo groot mogelijke groep deelnemers te betrekken bij de campagne. Het deelnemersaantal lag in 2023 op maar liefst 1 op de 6 volwassen Nederlanders (zo’n 2,5 miljoen mensen). Met een focus op de NextGen hoopt de campagne dit jaar nieuwe mensen in beweging te brengen.
Initiatieven
De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wordt ondersteund door een groot aantal partijen. Zo hebben supermarkten tal van acties met plantaardige producten. Maar kunnen reizigers op de stations van Nijmegen, Utrecht, Leiden en Rotterdam terecht voor vegetarische saucijzenbroodjes van De Vegetarische Slager, die bij de Kiosken worden uitgedeeld. Maar ook merkfabrikanten zoals HAK en Bonduelle en HelloFresh hebben acties op touw gezet.
My Vay
Aldi viert de campagneweek met de lancering van een nieuw huismerk voor vegetarische en plantaardige zuivel- en vleesvervangers. Hun nieuwe merk My Vay bestaat uit alternatieven voor yoghurt op basis van soja en kokos, haver, amandel en sojadrinks. Ook Lidl promoot met hun folder meer plantaardig en gaat zelfs nog een stapje verder. Na vijf jaar lang een vleesvrije folder tijdens de Week zal de folder van Lidl dit jaar voor het eerst ook 100% vis- en zuivelvrij zijn.
Restaurants
Amsterdam UMC vraagt deze week extra aandacht voor plantaardige voeding. Patiënten, bezoekers en medewerkers kunnen kiezen uit een groot assortiment aan maaltijden zonder vlees en zuivel. Met een aangepast menu of een proeverij van vegan broodjes laten de restaurants zien dat plantaardig eten zeker niet saai of smakeloos is. Ook restaurants, zoals restaurant Wils van chef-kok Joris Bijdendijk, laten zien dat een plantaardig menu niet saai hoeft te zijn.
Europa
Afgelopen jaar is de actieweek uitgebreid naar Europa dankzij subsidie van de Europese Unie. België was de eerste stap over de landsgrenzen waar afgelopen oktober 300.000 Belgen deelnamen. De tweede editie wordt in oktober van dit jaar gehouden. Ook zal in 2024 de Week Zonder Vlees van start gaan in Denemarken en Duitsland, en vanaf volgend jaar worden Spanje, Oostenrijk en mogelijk andere landen toegevoegd aan het Europese avontuur. Zo wil de stichting actie de actieweek het eetgedrag van zoveel mogelijk Europeanen verduurzamen.
Bron: Week Zonder Vlees & Zuivel/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Duitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over
Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.
Lees berichtKarma Kebab-oprichter Hidde Stolkwijk legt taken neer
Persoonlijk - Hidde Stolkwijk, één van de oprichters van vegan foodconcept Karma Kebab, heeft besloten zijn taken per eind mei neer te leggen. Wat hij hierna gaat doen is niet bekend. Stolkwijk maakt zijn vertrek bekend op Linkedin.
Lees berichtREWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt
Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees berichtGrootste deelname ooit aan ‘Week zonder Vlees’
Actie - Maar liefst 20% van de Nederlanders heeft deelgenomen aan de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Met 2,8 miljoen deelnemers was het de grootste deelname aan de actieweek ooit. Dat meldt de organisatie.
Lees berichtALDI en JOGG breiden Groenteboxjes uit naar 14 extra gemeenten
Actie - Acht kinderdagverblijven in de gemeente Midden-Drenthe nemen vanaf deze week deel aan het programma Groenteboxjes van Aldi en Jogg. Bij dit programma krijgen kinderen op het kinderdagverblijf gedurende drie maanden dagelijks groente aangeboden en worden zij beloond voor het eten ervan. Het programma is effectief gebleken in het stimuleren van de groenteconsumptie bij kinderen.
Lees bericht