Oatly en Alpro bezorgd over verhoging van de ‘limonadebelasting’
Actie - De merken Oatly en Alpro hebben zich aangesloten bij de meer dan 28.000 burgers en organisaties, die bezorgd zijn voor de negatieve effecten van de verhoging van de verbruiksbelasting op frisdranken. Zij zijn van mening dat de ‘limonadebelasting’ niet van toepassing moet zijn op plantaardige dranken.
Het Nederlandse parlement staat op het punt om een verhoging van de verbruiksbelasting op plantaardige dranken bedoeld als alternatief voor melk met 195% goed te keuren vanaf 1 januari 2024. Dit voorstel, dat naar verwachting volgende week in stemming wordt gebracht in de Tweede Kamer, zal het ongelijke speelveld voor deze categorie verder vergroten, consumenten benadelen die geen melk of sojadrank kunnen of willen consumeren en kan innovatie in nieuwe plantaardige dranken belemmeren, stellen de merken Oatly en Alpro. Zij roepen de regering daarom op om alle plantaardige dranken bedoeld als alternatief voor melk vrij te stellen van de verbruiksbelasting.
Neveneffect
De ‘verbruiksbelasting , of ‘limonadebelasting' wordt ingezet om de begrotingstekorten aan te vullen, maar heeft tegelijkertijd als neveneffect dat producten voor mensen die geen koemelk of sojadrank kunnen of willen consumeren om medische, gezondheids-, ethische, religieuze, milieu- en smaakredenen, duurder worden.
Verouderd
De merken laten weten dat de huidige verbruiksbelasting is verouderd en geen rekening houdt met de snelle groei van nieuwe plantaardige dranken, naast soja. Sinds de oorspronkelijke beslissing om melk- en sojadranken vrij te stellen van de belasting in 1993, is het aanbod van plantaardige dranken aanzienlijk uitgebreid. Het verhogen van de verbruiksbelasting op plantaardige dranken met 195% belemmert ook de innovatie van nieuwe plantaardige dranken, aldus de merken in een verklaring.
Petitie
Een groeiend aantal Nederlanders toont zich teleurgesteld over de door de overheid voorgestelde belastingverhoging op plantaardige dranken bedoeld als alternatief voor melk en heeft een verklaring ondertekend. Alpro Nederland en Oatly steunen deze petitie en moedigen mensen aan om hun stem te laten horen.
Bron: Alpro/Oatly/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Vitam vervangt koemelk standaard voor havermelk op Erasmus
Catering - Vanaf 6 mei 2024 start cateraar Vitam op de Erasmus Universiteit Rotterdam met het havermelkproject en serveren zij voortaan standaard havermelk in plaats van koemelk. Voor de havermelk betaalt de gast €2,42. Willen zij toch koemelk dan betalen zij daarvoor extra.
Lees berichtKabinet presenteert vijf varianten voor suikertaks
Politiek - Het kabinet heeft 5 mogelijke varianten voor een gedifferentieerde verbruiksbelasting gepresenteerd. Met deze varianten kunnen alcoholvrije dranken ingedeeld worden naar het suikergehalte. Dranken met geen of weinig suiker worden hierdoor goedkoper en dranken met een hoger suikergehalte worden duurder.
Lees berichtOatly lanceert Oatgurt in Nederland
Introductie – Oatly, producent van haverdrank, lanceert de Oatgurt, een plantaardig alternatief voor yoghurt. Net als klassieke yoghurt, bevat Oatly’s Oatgurt miljoenen levende bacteriën, vitaminen en mineralen die zorgen voor een typische zure smaak.
Lees berichtDunkin’ lanceert ‘smartfridge koffie en donuts station’
Shopconcept – Koffie- en donutconcept Dunkin’ presenteert samen met Selecta, Alpro en Monin ‘De World of Dunkin’, een volgens het bedrijf ‘slimme verkoopoplossing met koffie, ijsdranken, Dunkin’ donuts, merchandise en andere producten’. De eerste units zijn reeds ontwikkeld en de primeur is voor Hotel Gorinchem van Van der Valk International, de belangrijkste belanghebbende in Dunkin’.
Lees berichtRIVM ziet suikerinname door frisdranken snel dalen
Onderzoek - De totale suikerinname is in de periode 2019-2021 met 10,2% gedaald; dat is voor het grootste deel dankzij de daling van het suikergehalte in niet-alcoholische dranken. Nederlanders krijgen op die manier steeds minder suiker binnen via non-alcoholische dranken, zo blijkt uit een vorige week gepubliceerde Voedselconsumptiepeiling 2019-2021 (VCP) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Lees berichtPlantaardige koffiemelk groeit, maar koemelk op het werk blijft favoriet
Onderzoek – Hoewel plantaardige melk in de koffie terrein wint onder de jongere generatie, is het gebruik van koemelk toch veruit favoriet onder werknemers. Dat blijkt uit een analyse, die koffie- en theefabrikant Jacobs Douwe Egberts, het afgelopen jaar heeft gemaakt naar de voorkeuren voor koemelk of plantaardig in de koffie.
Lees bericht