Omzet horeca plust in tweede kwartaal met 4,5%


Eet- en drinkgelegenheden stegen zowel in omzet als in volume in het tweede kwartaal ten opzichte van vorig kwartaal

Marktcijfers - De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2023 met 4,5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Ook het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, nam toe met ruim 3 procent, laat het CBS weten. De omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.

De seizoengecorrigeerde omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het tweede kwartaal van 2023 met 5,5 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels hebben groeide met 6,7 procent het hardst van alle horecasectoren. De eet- en drinkgelegenheden hebben, voor seizoen gecorrigeerd, in het tweede kwartaal 4,1 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. De omzet van de kantines en catering steeg met 6,6 procent. De cafés en de restaurants hebben respectievelijk 6,2 en 5,0 procent meer omgezet. Het volume van eet- en drinkgelegenheden nam met 2,4 procent toe. Alleen de omzet bij fastfoodrestaurants daalde met 0,3 procent.

Fors hoger

In het tweede kwartaal van 2023 was de omzet van de horeca 10,9 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2022. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca elk kwartaal (fors) hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet van kantines en cateringbedrijven groeide met ruim 17 procent. Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 9,5 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2022. Bij restaurants was de omzet bijna 9 procent hoger dan een jaar eerder. Cafés zetten ruim 4 procent meer om dan een jaar eerder.

Ondernemersvertrouwen

Ondanks de positieve cijfers maken horecaondernemers zich wel zorgen. Het ondernemersvertrouwen van de horeca is aan het begin van het derde kwartaal van dit jaar gedaald naar -10,8. Horecaondernemers waren zowel negatiever over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden als over het economisch klimaat in de komende drie maanden. Dit is in lijn met andere sectoren.

Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht



Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid