‘Ondanks min 2 miljard euro omzet in Q2 kan 2020 nog wat worden’
Analyse – In tweede kwartaal bedroeg de totale omzetdaling in de foodsevicesector ruim 2 miljard euro. Dat betekent dat slechts de helft van de normale bestedingen in horeca, catering en gemak hebben plaatsgevonden. Maar lichtpuntje is dat mocht de omzet in het tweede en derde kwartaal op hetzelfde niveau uitkomen als in 2019 dan komt de totale omzet van alle sectoren uit op 80% van de omzet 2019 en blijft de coronaschade beperkt tot 20%.
Dat blijkt uit de Out-of-Home Shopper Monitor, het grootste onafhankelijk consumentenonderzoek in Nederland van bureau Datlinq, dat elke vier weken rapporteert over de omzetgevolgen tijdens de coronaperiode.
Opvallend in de resultaten is de zeer geringe daling in omzet voor het gemakskanaal van slechts 5%, daar waar catering bijna 50% daalt en horeca zelfs bijna 70%. Door deze geringe daling bereikt gemak met 1,1 miljard euro aan bestedingen nog altijd een aandeel van 56% in buitenshuisbestedingen. Daar waar horeca daalt met 36%, van een omzet van ruim 2 miljard naar een 700 miljoen euro. De oorzaak van die daling ligt vanzelfsprekend volledig in het feit dat bezoek in de horeca en catering eerst niet en later beperkt mogelijk was. Pluspuntje voor catering en gemak is dat er sprake is van een hogere besteding is per persoon per bezoek. Dat is in de horeca niet het geval, omdat er meer is afgehaald en bezorgd en de bestellingen vaak goedkoper waren. Omdat het aantal dinergangen minder was en de drank ontbrak.
Jongeren belangrijker
Catering blijft het structureel lastig hebben, omdat kantoren - met name in het grootbedrijf – structureel een lagere bezetting kennen. De horeca kent als gevolg van een versoepeling wel weer meer bezoek maar zit nog niet op het oude niveau. De daling is evenredig over het aantal kanalen en alle leeftijdsgroepen. Dat is vooral te merken bij het avondeten. Opvallend is dat de groep jonger dan 30 jaar relatief belangrijker worden in de bestedingen omdat onder die groep de daling minder hard gaat.
Coronaproof
Het gemakskanaal is in vergelijking met alle andere kanalen het meest coronaproof en vormt in dat opzicht een positieve uitzondering op alle cijfers. Vooral benzinestations en fastservice deden het verhoudingsgewijs goed, waarbij wel is op te merken dat de groep boven de 65 jaar is afgehaakt. Catering kent een verdeling in drie segmenten, waarbij zorg stabiel is, onderwijs en werk op een omzet zit van -50% en inflight als gevolg van het niet vliegen op -70% staat. De totale cateringsector komt daarmee uit op -35% .
Voor de rest zorgt corona voor de nodige verschuivingen in wat er wordt genuttigd buitenshuis. Zo daalt de lunch, maar stijgt het ontbijt; worden de warme maaltijden veelal ingeruild voor de broodproducten, die nog enigszins standhouden en plussen juist in deze tijden de tussendoortjes. Verder valt op dat de alcoholische dranken over de hele linie terugvallen. Deels wordt dat gecompenseerd door het thuisgebruik, maar niet volledig. Buitenhuis vergroten koude dranken relatief hun positie, zo blijkt uit de cijfers. Zo is water binnen drinken het sterkste product, waar ijsthee en ook cola trouwens in momenten thuis en buitenshuis samen genomen, gewoon groeien. Totaal koude dranken met 8% in momenten.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam
Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.
Lees berichtHoreca Kassasysteem Mr. Winston wil internationaal groeien
Kassasystemen - Het Tilburgse bedrijf Mr. Winston heeft een investering van 600.000 euro opgehaald bij angel investors, waaronder Collin Crowdfund CEO Jeroen ter Huurne. Met het geld wil het in Nederland snelgroeiende horeca kassasysteem ook internationaal voet aan de grond krijgen.
Lees berichtReiziger oprecht centraal in eerste Nederlandse Circle K shop
Interview - De eerste Circle K in Nederland is geopend. Tankstation Bijleveld langs de A12 bij Harmelen kreeg de primeur. De TotalEnergies-locatie Schiphol is inmiddels omgebouwd en Reeuwijk volgt. In de aankondigingen van de ombouw van de voormalige TotalEnergies-stations werd steeds aangegeven dat de Circle K de reiziger centraal zet. Een claim die Alimentation Couche-Tard Inc. op zich niet uniek...
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees bericht