Onderzoek verdeelt Nederlandse consumenten in zes typen


De horizontale as geeft aan hoeveel tijd, geld en moeite de consument bereid is te investeren in het aankoopproces. De verticale as laat zien of een consument eerder voor de lekkere, of de bewuste keuze gaat / Foto bij: Food Cabinet

Onderzoek – Reclamebureau Food Cabinet en Future of Food Institute, marktonderzoekbureau voor duurzaam consumentengedrag, lanceren gezamenlijk de doelgroepsegmentatie Food Profiles. Onderzoek resulteerde in zes profielen van consumenten op het gebied van eten.

De Food Profiles maken duidelijk wat de consumenten in deze groepen drijft en welke onderliggende waarden sturend zijn voor de voedselkeuzes die zij maken, zo schrijven beide partijen. Met de indeling kunnen andere partijen veel gerichter communiceren. Want een one-size-fits-all marketing benadering is volgens de onderzoekspartijen niet effectief voor zoiets persoonlijks als eten. Bestaande indelingen van consumenten in leefstijlen of op basis van algemene waarden, zijn vaak niet specifiek genoeg voor foodmarketing. Hetzelfde geldt voor een indeling in generaties. Verschillen tussen generaties zijn kleiner dan verschillen binnen een generatie. Een echt bruikbare segmentatie voor foodmarketing is dus gebaseerd op de sociaal-culturele dimensie van eten en de invloed van de voedselomgeving op de keuzes die Nederlanders maken.

Food Profiles

De Food Profiles onderscheiden consumenten op basis van verschillen in houding t.a.v. 6 thema’s: duurzaamheid, genieten, gemak, betaalbaarheid, trendgevoeligheid en gezondheid. Deze thema’s zijn voortgekomen uit een uitgebreide literatuurstudie, gecombineerd met jarenlange ervaring met consumentengedrag en voedselkeuzes. Voor ieder profiel is nauwkeurig in kaart gebracht hoe ze kopen, leven, en hoe ze staan ten opzichte van duurzaamheid. Zo zijn bijvoorbeeld voor de eigenzinnige gewoontedieren (14% van Nederland) gemak en genieten leidend in de voedselkeuzes die zij maken. De zelfkokende prijskopers (18%) hebben daarentegen betaalbaarheid met stip op één staan, maar nemen ook de tijd om te koken. Voor de bewuste voorhoede (17%) zijn gezondheid en duurzaamheid de belangrijkste thema’s. ‘Nieuw’ is de belangrijkste drijfveer van trendvolgers (15%), en voor de behoudende pragmaticus (22%) zijn gemak en betaalbaarheid leidend. Experimenterende thuischefs (14%) kiezen voor kwalitatief genieten.

Bron: Food Cabinet/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Food Cabinet behaalt B Corp certificering

Certificering- Creative agency Food Cabinet is vanaf nu een B Corporation. Om de certificering te verkrijgen moet een organisatie aan hoge standaarden voldoen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid. B Corp bedrijven zijn onder andere Tony’s Chocolonely, Patagonia, The Food Line Up, YB, Dopper en Moyee Coffee.

Lees bericht


Vrijheidsmaaltijd op 5 mei op GVB-pont bij Amsterdam

Events – Tijdens 5 mei worden er in Nederland door 4 en 5 mei comités verschillende Vrijheidsmaaltijden georganiseerd. Het Amsterdamse comité organiseert op Bevrijdingsdag een Vrijheidsmaaltijd op de Vrijheidspont, te weten de GVB-pont bij Amsterdam Centraal.

Lees bericht

Groente en fruit-campagne ‘Geef kleur door’ van start gegaan

Campagne - Vandaag, op Wereldgezondheidsdag, trappen Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en Food Cabinet in het kader van dit VN-jaar de campagne ‘Geef kleur door’ af. Het doel van de campagne is om de komende 6 maanden door heel Nederland te trekken en onze omgeving letterlijk meer kleur te geven met groente en fruit.

Lees bericht

Future Food Design Awards open voor inzendingen

Ontwerpprijs – De inschrijvingen voor de tweede Future Food Design Awards (FFDA) is gestart. De FFDA nodigt ontwerpers van over de hele wereld uit om hun ideeën en projecten aan te melden voor deze internationale stimuleringsprijs om vernieuwende en disruptieve ontwerpen voor een duurzame voedseltoekomst in de schijnwerpers te zetten. Steeds meer ontwerpers zijn betrokken bij het vormgeven van ons...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid