‘Oplossingsgericht werken’ levert Lekkerland omzetgroei op

Jaarcijfers – ‘Door de consumententrends op het gebied van on-the-go-consumptie nauwlettend te volgen en deze te vertalen naar oplossingen voor zijn klanten, slaagde Lekkerland Nederland er in 2018 – in een zeer concurrerende omgeving – opnieuw in zijn omzet te vergroten en nieuwe klanten binnen te halen.’

Dat schrijft de Duitse groothandel, waarvan Lekkerland Nederland uit Son onderdeel van uitmaakt, in haar jaarrapport. Nederland is na Duitsland de belangrijkste markt. Nationaal groeide de omzet met zo’n 3,5 procent naar bijna €2,5 miljard euro (€2,4835 miljard, red.), terwijl de omzet van het moederconcern licht daalde, van 12,8 miljard euro in 2017 naar 12,4 miljard euro vorig jaar. Dit reslutaat was voor een belangrijk deel te wijten aan het gefaseerd afbouwen van een vetrokken klant.

Pragmatisch

In Nederland lijkt de groothandel met een veel pragmatische aanpak, de stijgende lijn te pakken te hebben. Door dichter op de huid te werken van de klanten en in gezamenlijkheid innovatieve oplossingen te bedenken, wil Lekkerland Nederland ook invulling geven aan de eigen visie van de groothandel als “Your most convenient partner”.

Internationaal

Een visie die zowel internationaal als nationaal wordt uitgedragen. Afgelopen jaar spraken veel klanten hun vertrouwen uit in deze benadering door hun contracten met Lekkerland te verlengen. Onder hen waren de Westfalen Groep in Duitsland en de Nederlandse dochteronderneming van bakkerij backWERK. Een van de belangrijkste nieuwe klanten is de Canadese fastfoodketen Tim Hortons, van wie de volledige leveringsketen in Spanje wordt beheerd door Lekkerland dochter Conway.

Oplossingen op maat

Maar Lekkerland ontwikkelde ook andere oplossingen. Om klanten meer te laten profiteren van de groeiende vraag naar snacks en dranken voor onderweg bijvoorbeeld, breidde de groothandel het assortiment fors uit en bedacht het nieuwe logistieke oplossingen op maat. In Duitsland werden in dat kader vorig jaar nog eens vier testwinkels geopend van het “Frischwerk” winkelconcept. Een full-serviceoplossing waarbij Lekkerland alle zaken regelt: vanaf het ontwerp en de inrichting tot de keuze van het productassortiment en marketing.

Gemak

In 2018 introduceerde Lekkerland snackconcepten voor nacho’s, pizza en wokspecialiteiten, en Smart Choice: een speciaal assortiment bestaande uit gezonde snacks en biologische producten. “Onze foodserviceoplossingen op maat vormen een perfect voorbeeld van de wijze waarop we invulling geven aan onze visie om “Your most convenient partner” voor onze klanten te worden”, aldus countrymanager Freek van Beek van Lekkerland Nederland. Op de Horecava en de eigen beurs Convenience in Actie liet Lekkerland deze gemaksconcepten ook zien.

Nieuwe klanten

Met de nieuwe aanpak is Lekkerland erin geslaagd nieuwe grote klanten binnen te halen en contracten met bestaande opdrachtgevers te verlengen. Uniek is de samenwerking met Jutter Speijs, aanbieder van onbemande 24/7-foodmarkets die niet alleen door Lekkerland worden bevoorraad maar waar een Lekkerland medewerker ook zorgdraagt voor het stapelen van de producten en het bijhouden van de schappen. Daarnaast is het bedrijf begonnen met het leveren van verse en diepvriesartikelen en non-foodproducten aan The Tosticlub (in het kader van een driejarige overeenkomst). En Lekkerland heeft contracten kunnen afsluiten dan wel verlengen met backWERK en Bakker Bart. Lekkerland is daarnaast logistiek dienstverlener voor diverse grotere organisaties als NS Stations, Hema en Shell.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek