‘Oplossingsgericht werken’ levert Lekkerland omzetgroei op


Jaarcijfers – ‘Door de consumententrends op het gebied van on-the-go-consumptie nauwlettend te volgen en deze te vertalen naar oplossingen voor zijn klanten, slaagde Lekkerland Nederland er in 2018 – in een zeer concurrerende omgeving – opnieuw in zijn omzet te vergroten en nieuwe klanten binnen te halen.’ Dat schrijft de Duitse groothandel, waarvan Lekkerland Nederland uit Son onderdeel van uitmaakt, in haar jaarrapport. Nederland is na Duitsland de belangrijkste markt. Nationaal groeide de omzet met zo’n 3,5 procent naar bijna €2,5 miljard euro (€2,4835 miljard, red.), terwijl de omzet van het moederconcern licht daalde, van 12,8 miljard euro in 2017 naar 12,4 miljard euro vorig jaar. Dit reslutaat was voor een belangrijk deel te wijten aan het gefaseerd afbouwen van een vetrokken klant. Pragmatisch In Nederland lijkt de groothandel met een veel pragmatische aanpak, de stijgende lijn te pakken te hebben. Door dichter op de huid te werken van de klanten en in gezamenlijkheid innovatieve oplossingen te bedenken, wil Lekkerland Nederland ook invulling geven aan de eigen visie van de groothandel als “Your most convenient partner”. Internationaal Een visie die zowel internationaal als nationaal wordt uitgedragen. Afgelopen jaar spraken veel klanten hun vertrouwen uit in deze benadering door hun contracten met Lekkerland te verlengen. Onder hen waren de Westfalen Groep in Duitsland en de Nederlandse dochteronderneming van bakkerij backWERK. Een van de belangrijkste nieuwe klanten is de Canadese fastfoodketen Tim Hortons, van wie de volledige leveringsketen in Spanje wordt beheerd door Lekkerland dochter Conway. Oplossingen op maat Maar Lekkerland ontwikkelde ook andere oplossingen. Om klanten meer te laten profiteren van de groeiende vraag naar snacks en dranken voor onderweg bijvoorbeeld, breidde de groothandel het assortiment fors uit en bedacht het nieuwe logistieke oplossingen op maat. In Duitsland werden in dat kader vorig jaar nog eens vier testwinkels geopend van het “Frischwerk” winkelconcept. Een full-serviceoplossing waarbij Lekkerland alle zaken regelt: vanaf het ontwerp en de inrichting tot de keuze van het productassortiment en marketing. Gemak In 2018 introduceerde Lekkerland snackconcepten voor nacho’s, pizza en wokspecialiteiten, en Smart Choice: een speciaal assortiment bestaande uit gezonde snacks en biologische producten. “Onze foodserviceoplossingen op maat vormen een perfect voorbeeld van de wijze waarop we invulling geven aan onze visie om “Your most convenient partner” voor onze klanten te worden”, aldus countrymanager Freek van Beek van Lekkerland Nederland. Op de Horecava en de eigen beurs Convenience in Actie liet Lekkerland deze gemaksconcepten ook zien. Nieuwe klanten Met de nieuwe aanpak is Lekkerland erin geslaagd nieuwe grote klanten binnen te halen en contracten met bestaande opdrachtgevers te verlengen. Uniek is de samenwerking met Jutter Speijs, aanbieder van onbemande 24/7-foodmarkets die niet alleen door Lekkerland worden bevoorraad maar waar een Lekkerland medewerker ook zorgdraagt voor het stapelen van de producten en het bijhouden van de schappen. Daarnaast is het bedrijf begonnen met het leveren van verse en diepvriesartikelen en non-foodproducten aan The Tosticlub (in het kader van een driejarige overeenkomst). En Lekkerland heeft contracten kunnen afsluiten dan wel verlengen met backWERK en Bakker Bart. Lekkerland is daarnaast logistiek dienstverlener voor diverse grotere organisaties als NS Stations, Hema en Shell. Bron: @FoodClicks Jaarcijfers – ‘Door de consumententrends op het gebied van on-the-go-consumptie nauwlettend te volgen en deze te vertalen naar oplossingen voor zijn klanten, slaagde Lekkerland Nederland er in 2018 – in een zeer concurrerende omgeving – opnieuw in zijn omzet te vergroten en nieuwe klanten binnen te halen.’ Dat schrijft de Duitse groothandel, waarvan Lekkerland Nederland uit Son onderdeel van uitmaakt, in haar jaarrapport. Nederland is na Duitsland de belangrijkste markt. Nationaal groeide de omzet met zo’n 3,5 procent naar bijna €2,5 miljard euro (€2,4835 miljard, red.), terwijl de omzet van het moederconcern licht daalde, van 12,8 miljard euro in 2017 naar 12,4 miljard euro vorig jaar. Dit reslutaat was voor een belangrijk deel te wijten aan het gefaseerd afbouwen van een vetrokken klant. Pragmatisch In Nederland lijkt de groothandel met een veel pragmatische aanpak, de stijgende lijn te pakken te hebben. Door dichter op de huid te werken van de klanten en in gezamenlijkheid innovatieve oplossingen te bedenken, wil Lekkerland Nederland ook invulling geven aan de eigen visie van de groothandel als “Your most convenient partner”. Internationaal Een visie die zowel internationaal als nationaal wordt uitgedragen. Afgelopen jaar spraken veel klanten hun vertrouwen uit in deze benadering door hun contracten met Lekkerland te verlengen. Onder hen waren de Westfalen Groep in Duitsland en de Nederlandse dochteronderneming van bakkerij backWERK. Een van de belangrijkste nieuwe klanten is de Canadese fastfoodketen Tim Hortons, van wie de volledige leveringsketen in Spanje wordt beheerd door Lekkerland dochter Conway. Oplossingen op maat Maar Lekkerland ontwikkelde ook andere oplossingen. Om klanten meer te laten profiteren van de groeiende vraag naar snacks en dranken voor onderweg bijvoorbeeld, breidde de groothandel het assortiment fors uit en bedacht het nieuwe logistieke oplossingen op maat. In Duitsland werden in dat kader vorig jaar nog eens vier testwinkels geopend van het “Frischwerk” winkelconcept. Een full-serviceoplossing waarbij Lekkerland alle zaken regelt: vanaf het ontwerp en de inrichting tot de keuze van het productassortiment en marketing. Gemak In 2018 introduceerde Lekkerland snackconcepten voor nacho’s, pizza en wokspecialiteiten, en Smart Choice: een speciaal assortiment bestaande uit gezonde snacks en biologische producten. “Onze foodserviceoplossingen op maat vormen een perfect voorbeeld van de wijze waarop we invulling geven aan onze visie om “Your most convenient partner” voor onze klanten te worden”, aldus countrymanager Freek van Beek van Lekkerland Nederland. Op de Horecava en de eigen beurs Convenience in Actie liet Lekkerland deze gemaksconcepten ook zien. Nieuwe klanten Met de nieuwe aanpak is Lekkerland erin geslaagd nieuwe grote klanten binnen te halen en contracten met bestaande opdrachtgevers te verlengen. Uniek is de samenwerking met Jutter Speijs, aanbieder van onbemande 24/7-foodmarkets die niet alleen door Lekkerland worden bevoorraad maar waar een Lekkerland medewerker ook zorgdraagt voor het stapelen van de producten en het bijhouden van de schappen. Daarnaast is het bedrijf begonnen met het leveren van verse en diepvriesartikelen en non-foodproducten aan The Tosticlub (in het kader van een driejarige overeenkomst). En Lekkerland heeft contracten kunnen afsluiten dan wel verlengen met backWERK en Bakker Bart. Lekkerland is daarnaast logistiek dienstverlener voor diverse grotere organisaties als NS Stations, Hema en Shell. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Colruyt onderdeel Solucious neemt Belgische Valfrais over

Overname - Solucious, de foodservicespecialist van Colruyt Group, heeft het familiebedrijf Valfrais, gevestigd in Bastenaken, overgenomen. Volgens beide partijen vullen het assortiment, het klantenbestand en het werkgebied elkaar goed aan. Met overname van 100% van de aandelen zet Solucious in op verdere groei in foodservice.

Lees bericht


Slootweg (Bidfood) ziet nieuwe generatie horeca aankomen

Interview – Het gaat goed met Bidfood. De omzet zit ruim boven de 1 miljard euro en de leveringsgraad ligt boven de 98 procent. Toch zit CEO Dick Slootweg niet stil, want hij ziet ook de veranderingen in de foodservicesector. “Er is een nieuwe generatie ondernemers aan de slag gegaan in foodservice, die om nieuwe standaarden vraagt. Die veranderingen vragen ook aanpassingen van...

Lees bericht

Sligro-M heropent vernieuwde groothandel in Brussel

Groothandel – Op donderdag 7 december 2023 is de volledig vernieuwde vestiging van Sligro-M in Brussel heropend. De openingshandeling werd gezamenlijk verricht door Laurent Nys (directeur van de vroegmarkt Mabru), Ludivine de Magnanville (voorzitter van de Federatie Horeca Brussel) en Pierre Kral (Sligro-M vestigingsmanager).

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid