ProVeg roept horeca op te helpen met daling vleesconsumptie
Horeca – De vleesconsumptie in Nederland was altijd stijgend, ondanks alle vleesalternatieven, maar in 2020 liet de vleesconsumptie een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Voor ProVeg reden de horeca op te roepen klanten vaker voor plantaardig te laten kiezen.
Volgens Pablo Moleman, manager food industry & foodservice bij ProVeg Nederland tonen de cijfers aan wat veel deskundigen al verwachtten: “De verkoop van vlees in de supermarkten was in vorige jaren al flink gedaald. Toch bleef de totale vleesconsumptie gelijk doordat er meer vlees in de horeca werd gegeten. Ook het toegenomen toerisme speelde daarin mogelijk een rol. Maar nu de horeca noodgedwongen werd gesloten, zien we de duurzamere keuzes die in de supermarkt worden gemaakt voor het eerst terug in de landelijke cijfers.”
Belangrijke rol horeca
De ontwikkeling laat zien dat de horeca een belangrijke schakel is in het consumptiepatroon van de Nederlanders De horeca speelt in de ogen van ProVeg een belangrijke rol in het helpen groeien van nieuwe trends en het bieden van culinaire inspiratie. Moleman: “We zien ook dat steeds meer restaurants en horecaformules inzetten op plantaardig. Tegelijk kunnen we niet om de cijfers heen: in de supermarkten lukt het duidelijk beter om vlees te minderen dan in de horeca.”
Eén van de redenen is volgens Moleman het beperktere aanbod. “In de supermarkt heb je een veel ruimere keuze aan plantaardige opties. In de horeca is daar nog ruimte voor verbetering. Maar ook als je maar plek hebt voor een paar plantaardige opties op je kaart, dan kan het helpen om die bij klanten beter onder de aandacht te brengen.”
Kleinere porties
De snelste weg naar minder vleesconsumptie is het aanbieden van kleinere porties vlees. Volgens Moleman zijn die vaak groter dan nodig. “Het is niet ongebruikelijk dat je na één keer uit eten al de helft binnen hebt van de 300 gram rood vlees die het Voedingscentrum als maximum aanbeveelt per week. Soms krijgen klanten het niet eens op en wordt het in de keuken weggegooid. Kleinere porties worden door klanten prima gewaardeerd en kunnen zorgen voor aanzienlijke besparingen. Zo kan de horeca ook helpen de lijn die nu is ingezet voort te zetten.”
Kippenvlees
De totale besparing aan vlees bedraagt ruim 30.000 ton, zo heeft Wageningen Economic Research berekend. Kippenvlees werd het meest verminderd (0,8 kilo per persoon), gevolgd door varkensvlees (0,5) en rundvlees (0,4).
Bron: ProVeg/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtKarma Kebab-oprichter Hidde Stolkwijk legt taken neer
Persoonlijk - Hidde Stolkwijk, één van de oprichters van vegan foodconcept Karma Kebab, heeft besloten zijn taken per eind mei neer te leggen. Wat hij hierna gaat doen is niet bekend. Stolkwijk maakt zijn vertrek bekend op Linkedin.
Lees berichtREWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt
Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees bericht