Sigaretten kopen onder de 18 jaar blijft te makkelijk


Onderzoek - Het lukt veel jongeren van onder de achttien jaar toch om aan tabak te komen. In bijna de helt (49%) van de gevallen weten deze jonge mensen sigaretten en shag te bemachtigen bij een van de tabaksverkooppunten. Dat meldt de Onderzoeksredactie Tabak naar aanleiding van de inzet van 200 mystery shoppers, die de verkrijgbaarheid van sigaretten onder jonge mensen onder de 18 jaar onderzochten. Uit het onderzoek blijkt dat de leeftijdscontrole bij supermarkten beter is dan in de horeca, tankstations en tabakszaken. In zeventig procent van de gevallen krijgen jongeren beneden de 18 jaar in de supermarkten geen tabak mee. Bij de overige verkooppunten is dat volgens deze resultaten aanzienlijk gemakkelijker. Vorig jaar toonde staatssecretaris Blokhuis van VWS zich tevreden over de naleving van de leeftijdsgrens van 18 jaar voor tabaksverkoop. Hij refereerde toen aan de cijfers van de koeplorganisatie van supermarkten, het Central Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Ten onrechte, vindt de Onderzoeksredactie Tabak omdat nu blijkt dat eén op de twee pogingen van minderjarigen om sigaretten te kopen toch succes heeft. Bron: @FoodClicks Onderzoek - Het lukt veel jongeren van onder de achttien jaar toch om aan tabak te komen. In bijna de helt (49%) van de gevallen weten deze jonge mensen sigaretten en shag te bemachtigen bij een van de tabaksverkooppunten. Dat meldt de Onderzoeksredactie Tabak naar aanleiding van de inzet van 200 mystery shoppers, die de verkrijgbaarheid van sigaretten onder jonge mensen onder de 18 jaar onderzochten. Uit het onderzoek blijkt dat de leeftijdscontrole bij supermarkten beter is dan in de horeca, tankstations en tabakszaken. In zeventig procent van de gevallen krijgen jongeren beneden de 18 jaar in de supermarkten geen tabak mee. Bij de overige verkooppunten is dat volgens deze resultaten aanzienlijk gemakkelijker. Vorig jaar toonde staatssecretaris Blokhuis van VWS zich tevreden over de naleving van de leeftijdsgrens van 18 jaar voor tabaksverkoop. Hij refereerde toen aan de cijfers van de koeplorganisatie van supermarkten, het Central Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Ten onrechte, vindt de Onderzoeksredactie Tabak omdat nu blijkt dat eén op de twee pogingen van minderjarigen om sigaretten te kopen toch succes heeft. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht

Albert Heijn gaat inzet servicebalies herzien

Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...

Lees bericht



‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’

Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid