Sligro groeit derde kwartaal autonoom met 17,1%
Groothandel - De omzet nam in het derde kwartaal van 2022 met 17,1% toe ten opzichte van vorig jaar. Deze toename was volledig autonoom. Cumulatief nam de omzet over de eerste drie kwartalen van 2022 toe met 32,5%.
Dat laat de groothandel uit Veghel weten bij de presentatie van de kwartaalcijfers. In Nederland nam de omzet in het derde kwartaal met 14,8% toe ten opzichte van vorig jaar. Over het jaar genomen tot nog toe betekende dat een stijging van 31,1%. Daarmee presteerde Sligro beter dan de markt. In de toelichting laat Sligro weten dat de markt in de eerste negen periodes (week 1-36) volgens de definitie van Foodstep groeide met 30,5%. Bij de Sligro Food Group nam de omzet onder diezelfde definitie in de eerste negen maanden (week 1- 39) met 42,5% toe.
Ambitie België
In België nam de omzet in het derde kwartaal met 43,5% toe ten opzichte van vorig jaar, cumulatief was sprake van een toename van 46,7%. Hoewel Sligro in België geen vergelijkbare marktcijfers heeft zoals in Nederland, schat het bedrijf wel in dat het beter dan de markt heeft gepresteerd. Eerder liet de Veghelse groothandel weten verdere groeiambities te hebben bij onze zuiderburen door de belangstelling kenbaar te maken voor de overname van delen van de voormalige Belgische activiteiten van de Duitse groothandelsgigant Metro.
Niet somber
Sligro ziet ondanks de uitdagingen in de markt met oplopende inflatie en effecten van recessie de toekomst niet somber in, omdat ‘het lage consumentenvertrouwen wordt vooralsnog, zo lijkt het, door loonstijging, compensatie voor energiekosten aan de consument en lage werkeloosheid in balans gehouden’, aldus de inschatting van Sligro. Onze (horeca)klanten ervaren in toenemende mate wel meer druk, nu naast aanhoudende schaarste van personeel hun overige kosten (vooral energie) toenemen. Wij ondersteunen hen met onze eigen merk producten en oplossingen waar mogelijk, maar het blijven uitdagende marktomstandigheden voor onze klanten’.
Enige afkoeling
Sligro verwacht als gevolg van alle ontwikkelingen enige afkoeling van de markt en bereidt zich daarop voor. Het bedrijf heeft daarvoor voldoende flexibiliteit in huis om mee te bewegen met schommelingen in volumes.
Bron: Sligro/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sligro behaalt certificering voor duurzame bedrijfsvoering
Groothandel - Sligro Food Group Nederland heeft het ISO 14001:2015 certificaat verkregen voor ontvangst, opslag en transport van food en non-food producten. Op het gebied van milieumanagementsystemen is ISO 14001:2015 de internationale norm.
Lees berichtSligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtGroothandel Sligro ontvangt keurmerk PSO ‘Trede 2’
Groothandel – Groothandel Sligro in Veghel heeft Trede 2 verdiend van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). PSO is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO en een instrument dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties is ingericht op sociaal ondernemen. Uit de erkenning blijkt dat Sligro meer dan gemiddeld gericht is op sociaal ondernemen en op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op...
Lees berichtOntbijtmerk Yespers introduceert nieuwe granola’s
Introductie – Het duurzame ontbijtmerk Yespers heeft vier nieuwe granola’s geïntroduceerd. Het gaat om een viertal ontbijtproducten gemaakt van Nederlandse haver met gered fruit.
Lees berichtGerenoveerde Sligro Luik opent 27 februari
Groothandel - Na een grondige renovatie en rebranding wordt op dinsdag 27 februari de Sligro zelfbedieningsgroothandel in Luik (België) heropend. Tijdens de openingsdag zijn er live demonstraties en proeverijen.
Lees berichtKoffieketen Anne&Max over naar groothandel Udea
Formulenieuws – Fresh food & coffee café Anne&Max stapt over naar de biologische groothandel Udea. Anne&Max is daarmee de eerste landelijke koffieketen die in zee gaat met de leverancier.
Lees bericht