Sterke groei in lunchrooms en restaurants, daling in aantal cafetaria’s


Horeca - De Nederlandse horecamarkt maakte in 2016 een sterke groei door in het aantal vestigingspunten. De groei werd gerealiseerd in bijna alle horecasegmenten. Ook de scherpe daling van het aantal bar-cafés in de laatste jaren is tot stilstand gekomen. Dat meldt bureau Datlinq aan de vooravond van de grootste horecavakbeurs van Nederland, de Horecava. Het aantal cafetaria’s daalde nog wel met 3% in aantal vestigingspunten. De sterkste groei vond zich afgelopen jaar plaats in het segment restaurants (+5%). Het aantal restaurants is dit jaar weer bijna op het niveau gekomen van 2010 en ligt nu ruim boven de 15.750 zaken. De groei binnen restaurants werd dit jaar gedreven door de Nederlands/Franse keuken met een gemiddeld hogere menuprijs dan restaurants met een buitenlandse keuken. In het quick service segment wordt de groei gedreven door een bijna verdubbeling van het aantal lunchrooms(+1.000 vestigingen) in Nederland sinds 2010, ook het aantal afhaal/bezorg restaurants blijft groeien. Binnen het quick service segment is ook de grootste daling te zien. Het aantal selfservice restaurants daalde met 24% t.o.v. 2015. Het faillissement van V&D met de inpandige La Place restaurants heeft hierin een grote rol gespeeld. Opvallend is dat de daling van het aantal bar-cafés is gestopt. In de grote steden is zelfs weer een stijging in het aantal cafés te vinden. Buiten de steden blijft het aantal cafés nog dalen. Ook is de koffiebar inmiddels niet meer uit het straatbeeld weg te denken. In 2016 kwamen er maar liefst  75 vestigingen bij. Dit is een groei van bijna 13%. Bron: Datlinq Horeca - De Nederlandse horecamarkt maakte in 2016 een sterke groei door in het aantal vestigingspunten. De groei werd gerealiseerd in bijna alle horecasegmenten. Ook de scherpe daling van het aantal bar-cafés in de laatste jaren is tot stilstand gekomen. Dat meldt bureau Datlinq aan de vooravond van de grootste horecavakbeurs van Nederland, de Horecava. Het aantal cafetaria’s daalde nog wel met 3% in aantal vestigingspunten. De sterkste groei vond zich afgelopen jaar plaats in het segment restaurants (+5%). Het aantal restaurants is dit jaar weer bijna op het niveau gekomen van 2010 en ligt nu ruim boven de 15.750 zaken. De groei binnen restaurants werd dit jaar gedreven door de Nederlands/Franse keuken met een gemiddeld hogere menuprijs dan restaurants met een buitenlandse keuken. In het quick service segment wordt de groei gedreven door een bijna verdubbeling van het aantal lunchrooms(+1.000 vestigingen) in Nederland sinds 2010, ook het aantal afhaal/bezorg restaurants blijft groeien. Binnen het quick service segment is ook de grootste daling te zien. Het aantal selfservice restaurants daalde met 24% t.o.v. 2015. Het faillissement van V&D met de inpandige La Place restaurants heeft hierin een grote rol gespeeld. Opvallend is dat de daling van het aantal bar-cafés is gestopt. In de grote steden is zelfs weer een stijging in het aantal cafés te vinden. Buiten de steden blijft het aantal cafés nog dalen. Ook is de koffiebar inmiddels niet meer uit het straatbeeld weg te denken. In 2016 kwamen er maar liefst  75 vestigingen bij. Dit is een groei van bijna 13%. Bron: Datlinq

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid