Stopzetten van horecabedrijf kan ook zónder faillissement
Advies - Veel horecabedrijven staat het water aan de lippen als gevolg van corona. Veel ondernemers denken dan ook aan stoppen. Daarbij valt al gauw het woord faillissement. Maar dat is eigenlijk het laatste wat een ondernemer moet willen. Een faillissement levert altijd schade op en betekent vaak ook een persoonlijk drama.
Dat zegt het HorecaAdviesBureau.nl dat een samenwerking heeft met Hermes Advisory en horecaondernemers die willen stoppen adviseert en wijst op de nieuwe Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA). Die wet maakt het voor ondernemers eenvoudiger om een akkoord te bereiken met de schuldeisers en eventuele aandeelhouders.
Verwacht wordt dat zo’n 202 tot 30 procent van de horecabedrijven failliet zal gaan, ondanks de steunmaatregelen. Als een faillissement voorkomen kan worden scheelt dat veel gezinsleed. En een faillissement kan voorkomen worden door WHOA. Tot voor kort leek de uitvoering van die wet niet geschikt voor MKB-ers, want te veel maatwerk en begeleidingskosten. Maar omdat Hermes Advisory het proces heeft weten te automatiseren, is een ordentelijke liquidatieproces nu in principe voor elk bedrijf haalbaar.
Tijdig stoppen
De Kamer van Koophandel roept ondernemers in onzekerheid op om tijdig te stoppen. Met de wet in de hand kan de ondernemer een onderhands akkoord sluiten met schuldeisers. Niet alle schuldeisers hoeven dan akkoord te zijn. Want de rechter kan andere schuldeisers aan het akkoord binden. Marco Jansen van Hermes-Advisory, gespecialiseerd in financiële expertise bij geschillen: “Bij gecontroleerde liquidatie blijft zoveel mogelijk waarde behouden voor de ondernemer en voor de schuldeisers. De Hermes WHOA-oplossing bespaart MKB-ondernemers lange procedures en hoge kosten. Wij hebben het complexe traject grotendeels geautomatiseerd en begeleiden de ondernemer om tot overeenstemming te komen met de schuldeisers. Met dat akkoord in handen kan de ondernemer zijn bedrijfsactiviteiten gecontroleerd beëindigen.” Bij de automatisering is bijzondere aandacht besteed aan horecabedrijven. HorecaAdviesBureau.nl, de landelijk opererende adviseur voor horeca, is samenwerkingspartner.
Bron: HorecaAdviesBureau.nl/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtLadessa maakt doorstart met The Spreadmaker
Doorstart - Ladessa, Nederlandse producent van filet américain en spreads, dat recentelijk faillissement heeft moeten aanvragen, gaat een doorstart onder de vleugels van The Spreadmaker. Deze Belgische producten heeft aangegeven het merendeel van de activiteiten van Ladessa in Oosterhout voort te zetten vanaf 15 april 2024.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht