Supermarkt Dirk start petitie voor btw-verlaging op groente en fruit
Petitie – Supermarktketen Dirk van den Broek gaat zich inzetten voor een verlaging van het btw-tarief op groenten en fruit. Onder het motto #detijdisrijp start Dirk een online petitie om de belasting op groente en fruit van 9% naar 6% te verlagen. Het is voor het eerst dat een supermarkt voorop loopt in de strijd voor lagere belasting.
Algemeen directeur Marcel Huizing van Dirk van den Broek roept Nederlandse burgers en andere supermarkten op om het initiatief te steunen en met elkaar de petitie te ondertekenen via detijdisrijp.nl.
De afgelopen jaren zijn gezonde producten veel harder in prijs gestegen dan ongezonde producten. Hierdoor is kiezen voor gezonde voeding voor veel mensen vaak helemaal geen optie, zo luist de motivatie bij de supermarktketen. Al jaren zetten diverse gezondheidsinstanties zich in om de btw op groente en fruit te verlagen, maar dit is altijd zonder resultaat gebleven. Dit kan niet langer, vindt supermarktketen Dirk van den Broek, daarom kunnen mensen een petitie voor btw-verlaging ondertekenen via detijdisrijp.nl.
Ongezond btw-tarief
“Mensen maken keuzes voor gezondere voeding met hun hart en hoofd, maar zeker ook met hun portemonnee”, aldus Marcel Huizing. “Ik hoop dan ook van harte dat we zo snel mogelijk met een groot aantal handtekeningen en steun vanuit de supermarktbranche kunnen laten zien dat wij iedereen in staat willen stellen om dagelijks te kunnen kiezen voor gezonde voeding.”
Toegankelijker
Over een paar weken zijn de Tweede Kamerverkiezingen en dus is de tijd nu rijp om btw-verlaging op groente en fruit op de agenda van politieke partijen te krijgen. Huizing hoopt dat minstens 40.000 mensen de petitie ondertekenen zodat het als officieel burgerinitiatief kan worden aangeboden. Het doel is dat de btw op groente en fruit van 9% naar 6% verlaagd wordt zodat gezonde, verse producten voor meer mensen dagelijks toegankelijk worden. Een belastingverlaging draagt bij aan een gezondere leefstijl, wat uiteindelijk leidt tot een gezondere bevolking. Daar heeft iedereen baat bij. De petitie tekenen kan op www.detijdisrijp.nl en steun aan de actie op social media kan via #detijdisrijp.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Meterslange ‘kassabon’ als stunt tegen de btw-verhoging
Actie – Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies heeft tijdens Prinsjesdag actie gevoerd tegen de btw-verhoging op aantal diensten en producten. Op een tweetal locaties werd als stunt een meterslange ‘kassabon’ uitgerold, zodat mensen zich bewust worden wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.
Lees berichtDirk introduceert bodycams in supermarkten
Veiligheid – Discounter zet na succesvolle pilot met bodycams als eerste supermarkt in Nederland dit hulpmiddel in voor veiligheid van medewerkers en klanten. De bodycams worden ingezet bij gespannen of dreigende situaties. Daarmee worden de kleine camera’s een extra middel om onveilige incidenten in de winkels tegen te gaan, volgens de discounter.
Lees berichtDiepvriesproducten Dirk voortaan via Leen Menken & Lelieveld
Samenwerking - Na een intensieve periode van voorbereiding komen sinds deze week de diepvriesproducten, voor alle locaties van supermarktketen Dirk van den Broek, bij Leen Menken en Lelieveld vandaan.
Lees berichtJumbo wil met impactfonds vaart maken met verduurzaming
Duurzamheid - Jumbo heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. De supermarktketen wil de eigen CO2-uitstoot – de zogenaamde scope 1 en 2 – in 2030 met 85% hebben gereduceerd (ten opzichte van 2022). Ook wil Jumbo de CO2-uitstoot in de productketens (scope 3) met 50% terugbrengen. Om versnelling in verduurzaming te realiseren heeft Jumbo zelfs een Impactfonds opgezet.
Lees berichtPlastic verpakking valt in meeste gevallen onder 9% btw-tarief
Belasting – Het btw-tarief op plastic bekers- en bakjes is in de meeste gevallen toch 9% en niet het hoge tarief van 21%. Volgens een discussie tussen de Belastingdienst en Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die verantwoordelijk is voor de invoering van de SUP (Single Use Plastic)-regeling, is het product dat verpakt wordt leidend voor het tarief. Dit meldt Frituurwereld naar aanleiding...
Lees berichtDirk steekt medewerkers in nieuw volledig circulair jasje
Formulenieuws - Dirk van den Broek heeft alle medewerkers in een nieuwe outfit gestoken. De bedrijfskleding, geproduceerd in samenwerking met Schijvens Corporate Fashion, is volledig circulair. De stoffen voor de kleding zijn gemaakt door ingezameld oude Dirk-kleding te combineren met gerecyclede PET-flessen, oceaanplastic en biologisch katoen.
Lees bericht