Meterslange ‘kassabon’ als stunt tegen de btw-verhoging
Actie – Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies heeft tijdens Prinsjesdag actie gevoerd tegen de btw-verhoging op aantal diensten en producten. Op een tweetal locaties werd als stunt een meterslange ‘kassabon’ uitgerold, zodat mensen zich bewust worden wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.
Vanaf het dak van museum Escher in het Paleis en museum Huis van het Boek werd in het bijzijn van ervaringsdeskundigen en politici een 20 meter lange banner uitgerold tegen de btw-verhoging. Jan Akkermans, eigenaar van Hotel Corps de Garde en Hotel Halbert in Groningen, waarschuwt voor de gevolgen van de btw-verhoging op logies: “De btw-verhoging maakt hotelovernachtingen duurder en zorgt ervoor dat een weekendje weg voor veel Nederlanders straks onbetaalbaar wordt. Toeristen wijken hierdoor uit naar goedkopere alternatieven in België en Duitsland, wat een flinke klap is voor het toerisme in de grensregio's”. Bovendien liet hij weten dat een recente analyse van ABN AMRO duidelijk had gemaakt dat de opbrengst van de verhoging veel lager zal zijn dan verwacht, terwijl de schade voor de hotelsector enorm is.
Boeken
Naast de hoteleigenaar waren er ook prominenten bij de actie aanwezig vanuit de politiek, sport en het schrijversgilde. Volgens schrijver Splinter Chabot betekent de btw-verhoging dat er 4 miljoen boeken minder worden verkocht en gelezen.
Bron: KHN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
WestCord Fashion Hotel biedt ruimte aan kledingmerk
Hotel - Het kledingmerk P.A.P Collective vestigt zich in het Amsterdamse Hotel WestCord Fashion. Tijdens de Amsterdam Fashion Week transformeerde het P.A.P Collectief de openbare ruimtes van het hotel. De samenwerking biedt hotelgasten nu ook na de modebeurs de kans om de kleding en creativiteit van mode van dichtbij te ervaren.
Lees berichtJaarbeurs en Heineken verlengen samenwerking
Samenwerking - Heineken Nederland en Koninklijke Jaarbeurs verlengen hun samenwerking met vijf jaar. Beide partijen werken als sinds 2019 samen.
Lees berichtHotellerie roept kabinet op btw-plan te laten varen
Politiek - In Hotel Babylon kwamen begin deze week onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens diverse analisten gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht, maar zal het plan vooral ook veel negatieve effecten meebrengen.
Lees berichtJochem Schut nieuwe Head of Hospitality Jaarbeurs
Benoeming – Jochem Schut is gestart als Head of Hospitality bij Koninklijke Jaarbeurs. Hij volgt Bas Rietvelt op die zijn carrière op Bonaire voortzet. Schut was eerder General Manager van NinetyNine Hotel Amsterdam Airport en Director of Operations bij de Centro Hotel Group.
Lees berichtStrandpaviljoen Woest 17 Beste Paviljoen van 2024
Verkiezingen – Deze week werden in Zeeland de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen van Nederland en de Schoonste Stranden uitgereikt. Woest 17 ontving de hoofdprijs voor het Beste Paviljoen van Nederland uit handen van Saskia Geraeds van het Landelijk Bestuur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
Lees berichtUdo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Lees bericht