"Vrouw moet zich kunnen omkleden bij tankstation"

Tankstation marketing - Schrijfsters Mabel Nummerdor en Mijke Vette schrijven in hun nieuwe boek Miss Marketing hoe een vrouwvriendelijk tankstation van de toekomst er volgens hen idealiter uitziet. "Vriendelijke verlichte omkleedmogelijkheid, goede spiegels, een schoenpoetsmachine, leuke uitprobeerflaconnetjes van zeep, handcrème of deo, een warme kraan, naai- en herstelsetjes, vlekverwijderaars, gratis wifi, leuke last-minutecadeaus en witte blouses."

Het boek Miss Marketing is een tamelijk unicum. Niet eerder verscheen in Nederland een boek dat zo nadrukkelijk de feminiene marketing centraal stelt. Eigenlijk is het eerder vreemd dan logisch dat dit niet eerder gebeurde. Immers: niet alleen feminiseert de westerse wereld en dus ook Nederland in hoog tempo, maar algemeen is bekend dat ongeveer 7 van elke 10 aankoopbeslissingen door vrouwen worden genomen.

De passage over het vrouwvriendelijke tankstation is vanzelfsprekend maar een klein aspect uit het boek. Overigens staat het pleidooi niet op zichzelf. Zo kondigde Shell eerder al aan zijn toiletten beter te zullen laten aansluiten bij de wensen van de vrouwelijke automobilist. Miss Marketing is verschenen bij uitgeverij Kluwer Adformatie en kost 24,95 euro.

Auteur: Ubel Zuiderveld