Bidfood sorteert voor op toekomst en reorganiseert management
Groothandels – Groothandel Bidfood gaat zich voorbereiden op een nieuwe toekomst na alle coronaperikelen en zich richten op een nieuwe werkelijkheid. De groothandel uit Ede gaat daarvoor snijden in de managementlagen. Volgens topman Dick Slootweg begint een reorganisatie in de top.
Net als veel andere bedrijven heeft ook Bidfood te lijden onder de lockdown. En zelfs nu de horeca weer beperkte mogelijkheden heeft, is het herstel volgens Slootweg een weg van lange adem. “We gaan ons daarom voorbereiden op een nieuwe toekomst. Het is natuurlijk schrijnend wat er in de sector en met individuele horecaondernemers gebeurt, maar als bedrijf moet je ook verder en participeren op die nieuwe werkelijkheid.”
Zuur
Slootweg vindt de op handen zijnde reorganisatie extra zuur omdat aan het begin van het jaar veel mensen werden bejubeld omdat de resultaten zo goed waren. “Corona heeft wat dat betreft een groot effect gehad.” Toch is hij niet pessimistisch: “We hebben gelijk in het begin ingezet op afhalen en bezorgen en onze afnemers daarbij geholpen en dat heeft geleid tot veel nieuwe klanten en omzetgroei. Waar we eerst op 23 procent zaten van onze normale omzet, zitten we nu alweer op 55 procent. Maar het effect van corona gaat langer duren en dus zijn maatregelen noodzakelijk.” Hoeveel mensen gaan vallen onder de reorganisatie is nog niet bekend. “We hebben met zo’n 35 mensen van met name het management gesproken.”
Sterker
Bij de ondersteunende en logistieke diensten zijn de maatregelen bepekt gebleven tot het niet verlengen van contracten en het niet meer inhuren van mensen. Slootweg: “Maar inmiddels zijn we daar weer mensen aan het werven. Ik verwacht wat dat betreft dat we ook hier weer sterker uit gaan komen.” De verwachting in de sector is dat de reorganisatie niet beperkt blijft tot Bidfood, maar dat als gevolg van de lockdown-maatregelen ook andere organisaties gedwongen worden reorganisaties door te voeren.
(Artikel is te lezen in de nieuweste uitgave van @FoodClicks die zaterdag verschijnt. Nog geen abonnee? Neem hier een gratis digitaal abonnement)
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Maxxam in zee met PS in foodservice voor impactmeting
Samenwerking - Maxxam, de grootste inkoopvereniging in de Nederlandse food-/out-of-home markt, en PS in foodservice hebben een vergaande samenwerking aangekondigd. De samenwerking is gericht op het bevorderen van duurzaamheid binnen de branche door het implementeren van de PS Impact score, een initiatief dat leveranciers op efficiënte wijze helpt bij het delen van duurzaamsheidsdata.
Lees berichtSligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtGerenoveerde Sligro Luik opent 27 februari
Groothandel - Na een grondige renovatie en rebranding wordt op dinsdag 27 februari de Sligro zelfbedieningsgroothandel in Luik (België) heropend. Tijdens de openingsdag zijn er live demonstraties en proeverijen.
Lees berichtKoffieketen Anne&Max over naar groothandel Udea
Formulenieuws – Fresh food & coffee café Anne&Max stapt over naar de biologische groothandel Udea. Anne&Max is daarmee de eerste landelijke koffieketen die in zee gaat met de leverancier.
Lees berichtPS in Foodservice lanceert PS Impact Score
Duurzaamheid – Onder grote belangstelling van groothandels en afnemers is afgelopen woensdag de PS Impact Score gepresenteerd in het gebouw van groente- en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk. Doel van de bijeenkomst was partijen in de foodservicesector duidelijk maken dat echte stappen zetten in duurzaamheid alleen kan als data met elkaar wordt gedeeld. De gepresenteerde PS Impact Score helpt daarbij.
Lees berichtColruyt onderdeel Solucious neemt Belgische Valfrais over
Overname - Solucious, de foodservicespecialist van Colruyt Group, heeft het familiebedrijf Valfrais, gevestigd in Bastenaken, overgenomen. Volgens beide partijen vullen het assortiment, het klantenbestand en het werkgebied elkaar goed aan. Met overname van 100% van de aandelen zet Solucious in op verdere groei in foodservice.
Lees bericht