‘Future proof’ assortiment met Vega Scan van Van Geloven
Cafetaria – Steeds meer mensen eten vegetarisch, maar nog niet elk cafetaria speelt hierop in. Om te beoordelen of het assortiment ‘future proof’ introduceert snackfabrikant Van Geloven de Vega Scan. In enkele stappen analyseert het hulpmiddel het vegetarische aanbod.
De Vega Scan vraagt cafetaria-ondernemers om alle vegetarische snacks in het aanbod te selecteren. Niet alleen de vegetarische snacks van Van Geloven, maar ook van andere fabrikanten. Op basis van die selectie wordt direct een persoonlijk resultaat getoond. Dat resultaat wordt berekend op basis van een aantal parameters zoals het aantal snacks, de populariteit en de diversiteit van de geselecteerde vega snacks.
Kleurcodes
Ondernemers kunnen op die manier zien of hun aanbod voldoende is, of dat er kansen blijven liggen. De scan geeft drie mogelijkheden, die worden aangeduid met een kleurcode. Oranje geeft aan dat er nog stappen zijn te zetten; er staan wellicht al een aantal vegetarische snacks op het menu, maar de échte kansen die vega snacks bieden worden niet benut. Geel geeft aan dat het cafetariabedrijf goed onderweg is maar dat er met een slimmer assortiment meer ingespeeld kan worden op flexitariërs en vegetariërs. En tot slot cafetaria’s meteen groene code hebben het aanbod volledig op orde met een divers aanbod aan vegetarische snacks met klassiekers, maar ook met nieuwe, creatieve snacks.
Verbeteren
De Vega Scan analyseert niet alleen het huidige assortiment, maar geeft ook tips het assortiment verder te verbeteren. Niet alleen met producten, maar ook met gerechten. Het aantal mensen dat minder vlees eet nog steeds in aantal toe. Volgens onderzoek van Markteffect eet meer dan de helft van de Nederlanders (regelmatig) geen vlees. Ook de populariteit van vega groeit snel en daarmee ook de vraag naar vegetarische snacks.
Alternatieven
“De meeste ondernemers bieden ondertussen een aantal vegetarische alternatieven aan, maar niet iedereen slaagt er in om flexitariërs en vegetariërs te verrassen en aan zich te binden,” aldus Kaylee Roeffen namens Van Geloven. “Er zijn inmiddels best veel vegetarische producten en gerechten op de markt. Niet iedereen weet waar te beginnen, of waar het verschil gemaakt kan worden. Daarom willen we al onze klanten helpen om dankzij de Vega Scan een stap vooruit te zetten.”
Bron: Van Geloven/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Horecava toont te weinig antwoorden op de horeca-uitdagingen
Vakbeurzen - Afgelopen week kon horeca minnend Nederland zich op de Horecava weer te goed doen aan allerlei hapjes en drankjes en andere inspiratie voor de foodservicesector. Volgens de organisatie bezochten ruim 64.000 bezoekers deze foodbeurs voor professionals. Veel nieuws kregen die niet te zien. Natuurlijk er waren aanbieders met nieuwe snacks, nieuwe verpakkingen, maar veel verder dan een ander kleurtje,...
Lees berichtSchouten introduceert plantaardige groentesnacks Groentebite
Introductie – Om kinderen meer groente te laten eten, introduceert het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe de Groentebites. Het gaat om groentesnacks in de vorm van hartjes, rondjes en sterretjes. De producten zijn zowel bestemd voor de retail, out-of-home als de food industrie kanaal.
Lees berichtMora start actie Snackfestival voor cafetaria’s
Actie – Snackfabrikant Van Geloven start in april met het merk Mora een nieuwe campagne voor cafetaria-ondernemers. Geen muziekfestival maar Snackfestival, met een line-up van Mora snacks.
Lees berichtJan Aaltzen Linde (Van Geloven): ‘Leverbetrouwbaarheid is grootste prioriteit’
Interview - De gehele foodserviceketen heeft momenteel te maken met inflatie, personeelstekort, gestegen energie- en grondstofprijzen en als gevolg daarvan mindere servicelevels. Ook Van Geloven ontkomt hier niet aan, vertelt ceo Jan Aaltzen Linde. Maar hij heeft er alle vertrouwen in dat het goed komt. “We werken aan structurele oplossingen en dat begint z’n vruchten af te werpen.”
Lees berichtJan Aaltzen Linde nieuwe voorzitter van de AKSV
Benoeming - Jan Aaltzen Linde, Managing Director van Van Geloven, is per 1 januari 2023 benoemd als nieuwe voorzitter van de Algemene Kokswaren- en Snackfabrikanten Vereniging (AKSV). Hij volgt Ronald Prince op die onlangs is benoemd tot voorzitter van de FNLI.
Lees berichtMcCain Foods neemt Scelta Products over
Overname - McCain Foods heeft Scelta Products, Nederlands producent van diepgevroren snackproducten op basis van groenten, overgenomen. Hiermee voegt McCain waarde toe aan haar groeiende business in plantaardige hapjes en snacks.
Lees bericht