Van Geloven gaat fors investeren in uitbreiden vega-assortiment


Jan Aaltzen Linde volgt Ronald Prince op als voorzitter bij AKSV

Interview – De kans is groot dat rond 2025 de helft van de omzet van snackfabrikant Van Geloven vegetarische producten betreft. De afzet ontwikkelt zich voorspoedig, met name door de groeiende groep flexitariërs. CEO Jan Aaltzen Linde gaat de komende jaren daarom fors investeren in het uitbreiden van het vega-assortiment, want met vegetarische producten is nog een wereld te winnen.

Volgens Linde vertegenwoordigt de groep vegetariërs zo’n 5 procent van de markt. De grootste groei voor vegetarische producten is te vinden in de groep van consumenten die af en toe geen vlees eet, de zogenaamde flexitariërs. Het aantal flexitariërs is de afgelopen jaren meer dan gemiddeld gegroeid. De motivatie bij deze mensen is verschillend. De een doet het uit milieuoogpunt en de ander vanuit dierenwelzijn. Er zijn echter ook mensen die plantaardig of vleesloos bij bepaalde producten eenvoudigweg lekkerder vinden. Bij snackfabrikant Van Geloven zien ze de groei in vegetarische producten ook aan de omzet. Linde: “Inmiddels wordt al een zesde van de omzet gehaald uit het vega-assortiment.” Het aanbod aan plantaardige producten groeit niet alleen bij de supermarkten, ook grotere out-of-homepartijen besteden steeds meer aandacht aan vegaproducten. Linde: “De kwaliteit van de vegetarische producten wordt ook steeds beter en daarnaast gaan steeds meer grote bedrijven als Nestlé, De Vegetarische Slager, Vivera en Beyond Meat zich bezighouden met het populariseren van deze categorie. Dat stimuleert ook weer andere partijen. Zo verschijnen er steeds meer restaurants en sterrenzaken die een plant based menu ‘sexy’ weten te presenteren. Dat alles zorgt niet alleen voor meer aandacht, maar ook voor groei. Er valt wat dat betreft met vega echt nog een wereld te winnen.”

Kijken naar behoeften

Vraag is dan hoe speelt Van Geloven zelf in op die ‘trend’? Linde: “We kijken naar de verschillende behoeften van die groeiende groep flexitariërs. Dat is een mix van bewuster omgaan met de aarde, gezonder leven en gewoon wat meer variatie op hun bord. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan een goed assortiment vegetarische varianten van bekende vleesproducten, zoals de vegetarische kroket, bitterbal en frikandel. Daarin blijft altijd ruimte voor ontwikkeling en verbetering. Het is immers meer dan een kwestie van vlees vervangen: het draait om de juiste grondstof, de juiste vorm en juiste bite.”

Bekendheid

Volgens Linde kunnen ondernemers meer omzet halen uit het vegetarische assortiment. Ondernemers zullen zich dan wel bewuster moeten zijn van het feit dat die groep flexitariërs er is. “Als je ziet hoeveel mensen regelmatig kiezen voor een dag zonder vlees, zou iedere snackbar of eetcafé in theorie behoorlijk wat gasten moeten ontvangen die weleens een vegetarisch alternatief willen proberen. Door je vegetarische assortiment een natuurlijk onderdeel te maken van de menukaart, het aanbod te laten zien in de vitrine en er op social media meer aandacht aan te besteden, krijgen de producten steeds meer zichtbaarheid en bekendheid.” Linde is ook van mening dat zijn bedrijf ondernemers daarbij moet helpen.

Meer aanbod

De groei de komende jaren in vegetarisch zal bij Van Geloven niet alleen uit de vraag komen, ook in aanbod zullen er enkele introducties worden gedaan. Waar valt dan aan te denken? “Naast het blijven ontwikkelen en perfectioneren van die ‘bekende’ vegetarische snacks, zullen we in de volgende fase ook vegetarische concepten gaan ontwikkelen die een hele nieuwe snack vormen, bijvoorbeeld met groenten of kaas. Snacks die mensen in de eerste plaats bestellen omdat ‘ie gewoon heel lekker is, zonder er direct bij stil te staan dat ze iets vegetarisch eten. Blijven experimenteren hoort echt bij ons ondernemerschap.”

En hoe zit het dan met duurzaamheid bij Van Geloven? Ook daarin wil Van Geloven voorop lopen. Of het nu gaat om zoutreductie of het diervriendelijk en duurzaam produceren. “Dat is allemaal onderdeel van ons mvo-beleid. Net zo goed gaan we de komende jaren de CO2-uitstoot in productie van onze verpakkingen en van onze snacks reduceren. Een vleesvrij aanbod draagt daar ook aan bij.”

(Dit artikel was eerder te lezen in de februari-uitgave van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horecava toont te weinig antwoorden op de horeca-uitdagingen

Vakbeurzen - Afgelopen week kon horeca minnend Nederland zich op de Horecava weer te goed doen aan allerlei hapjes en drankjes en andere inspiratie voor de foodservicesector. Volgens de organisatie bezochten ruim 64.000 bezoekers deze foodbeurs voor professionals. Veel nieuws kregen die niet te zien. Natuurlijk er waren aanbieders met nieuwe snacks, nieuwe verpakkingen, maar veel verder dan een ander kleurtje,...

Lees bericht



Jan Aaltzen Linde (Van Geloven):  ‘Leverbetrouwbaarheid is grootste prioriteit’

Interview - De gehele foodserviceketen heeft momenteel te maken met inflatie, personeelstekort, gestegen energie- en grondstofprijzen en als gevolg daarvan mindere servicelevels. Ook Van Geloven ontkomt hier niet aan, vertelt ceo Jan Aaltzen Linde. Maar hij heeft er alle vertrouwen in dat het goed komt. “We werken aan structurele oplossingen en dat begint z’n vruchten af te werpen.”

Lees bericht

Jan Aaltzen Linde nieuwe voorzitter van de AKSV

Benoeming - Jan Aaltzen Linde, Managing Director van Van Geloven, is per 1 januari 2023 benoemd als nieuwe voorzitter van de Algemene Kokswaren- en Snackfabrikanten Vereniging (AKSV). Hij volgt Ronald Prince op die onlangs is benoemd tot voorzitter van de FNLI.

Lees bericht


McCain Foods neemt Scelta Products over

Overname - McCain Foods heeft Scelta Products, Nederlands producent van diepgevroren snackproducten op basis van groenten, overgenomen. Hiermee voegt McCain waarde toe aan haar groeiende business in plantaardige hapjes en snacks.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid