Bedrijfscateraar Vitam kiest nieuwe Versgroothandel Boerschappen
![](/images/made/uploads/Vitam_e_Boerschappen_1080_799_90.jpg)
Overeenkomst - De nieuw opgerichte Boerschappen Groothandel en bedrijfscateraar Vitam hebben een 8-jarige overeenkomst getekend voor de levering van alle versproducten (groenten, vlees, fruit, zuivel). Het gaat om de levering aan meer dan 300 bedrijfsrestaurants van Vitam. Vitam is daarmee de eerste partij die kiest voor de korte keten en met wie Versgroothandel Boerschappen gaat samenwerken.
De samenwerking tussen Boerschappen en Vitam bestaat al langer. Sinds 2019 wer5ken de twee bedrijven al samen. Die samenwerking wordt nu uitgebreid met de ontwikkeling van Boerschappen Groothandel. Een stap die beide partijen alleen hebben kunnen realiseren door samen te werken, zo laten zij weten in een toelichting. CEO a.i. Jørgen Vestjens van Vitam: “Wij kiezen overduidelijk voor korte en transparante ketens en maken de keuze om waar mogelijk seizoensproducten uit Nederland in te kopen. We kiezen heel bewust voor biologisch- regeneratieve ketens en ook andere (top)keurmerken zoals Planet Proof. Ook onze bestaande samenwerkingen met telers en voedselbossen brengen we onder in deze samenwerking.’’
Vitam kiest bewust voor een exclusieve samenwerking van 8 jaar om langdurige samenwerkingen met boeren en makers op te kunnen bouwen. Boerschappen begint op 1 juni 2025 met leveren, waarna gefaseerd alle locaties van Vitam zullen worden aangesloten op de directe ketens van Boerschappen.
Verandering
Boerschappen en Vitam nemen hiermee het voortouw in een sector die gebaat is bij verandering. Duurzaamheidseisen van opdrachtgevers worden steeds strenger en ook aanbestedingen gaan niet meer alleen over prijs. Juist de duurzaamheid in de keten en de impact daarvan wordt belangrijk: “We hebben een grote opgave in ons land om meer natuurinclusief voedsel te maken en dit contract helpt ons enorm om nóg meer boeren aan te sluiten die dit al doen”, aldus Stijn Markusse, oprichter van Boerschappen. “Wij willen laten zien dat gezond en duurzaam eten op alledaagse plekken de norm kan zijn”, aldus Drees Peter van den Bosch, CEO van Boerschappen. “Deze samenwerking en het bijbehorende volume stelt ons in staat om op grotere schaal innovatieve en circulaire ketens te bouwen, waarbij plantaardig en dierlijk met elkaar in evenwicht is.”
Bron: Boerschappen/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Boerschappen wil met nieuwe directie verder groeien
Benoeming – Korte-keten-initiatief Boerschappen heeft een nieuwe directie benoemd. Drees Peter van den Bosch, ex-CEO Hutten Catering, en Machiel Resink, ex-CFO Vegetarische Slager, gaan de directie vormgeven en het initiatief naar een volgende groeifase brengen. De oprichters Stéphanie Vellekoop en Stijn Markusse blijven betrokken bij Boerschappen.
Lees berichtWildland Zoo wint wedstrijd om Lekkerste Vegan Burger
Wedstrijd - Chef-kok Erik Jager van Wildlands Adventure Zoo Emmen heeft het NK Lekkerste Vegan Burger 2025 op de Horecava gewonnen. De jury was vol lof over zijn ‘Momma Dunia’. Het zilver ging naar Audrey Biermans van Vitam. Jamal Hlal van HMSHost Schiphol pakte het brons.
Lees berichtVierde keer goud voor Ferlyan Palimbong bij Lekkerste Burger 2025
Wedstrijd - Ferlyan Palimbong van Podomoro in Spakenburg heeft de tiende editie van het NK Lekkerste Burger op de Horecava gewonnen. Het is de vierde keer dat hij goed pakt tijdens het NK De Lekkerste.
Lees berichtBeurs van Berlage kiest Vineyard als nieuwe cateringpartner
Catering - De Beurs van Berlage heeft een nieuwe preferred cateringpartner: Vineyard Premium Catering. Met deze keuze opent de Beurs een nieuw hoofdstuk waarin duurzaamheid, innovatie en persoonlijke aandacht centraal staan.
Lees berichtGrote bedrijfscateraars gaan voor 60% over op plant-based
Catering - ISS, Leo Catering en Sodexo committeren zich aan de doelstelling van Wakker Dier om dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door plant-based. Daarmee hebben alle grotere bedrijfscateraars gehoor gegeven aan de wens van Wakker Dier.
Lees bericht‘Mooie resultaten nieuwe bestelzuilen en snackmuren Arena’
Voetbalstadion - De Johan Cruijf Arena test sinds dit jaar een snackmuur en bestelzuilen voor biertjes. Doel is de doorloop snelheid van eten en drinken rondom de wedstrijd versnellen. Onlangs deelde het Amsterdamse voetbalstation zelf de verkoopcijfers.
Lees bericht