CBL wil stabiel kabinet dat uitdagingen gaat aanpakken
Politiek - Stabiliteit en duidelijkheid zijn de komende formatieperiode van belang. Dat benadrukt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in reactie op de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van gisteren. De branchevereniging ziet vooral de noodzaak van een stabiel kabinet om Nederland de komende jaren verder vooruit te helpen.
‘De supermarkt- en foodservicebranche constateert een verdeeld politiek landschap, maar benadrukt het cruciale belang van een stabiel kabinet om de grote maatschappelijke uitdagingen aan te pakken,’ zo laat de branchevereniging weten. Thema's zoals bestaanszekerheid, ondernemersklimaat, het bevorderen van een gezonde leefstijl, de energietransitie en duurzame ketensamenwerking vereisen een duidelijke en langdurige aanpak van zowel overheid als bedrijfsleven. Het CBL hoopt daarom dat de formatie niet te lang gaat duren en dat het nieuwe kabinet voor stabiele oplossingen gaat zorgen voor ketenpartijen, ondernemers en consumenten.
Lastenverlichting
Daarbij heeft het CBL ook wensen. De branchevereniging vindt het bijvoorbeeld noodzakelijk dat het aankomende kabinet zal kiezen voor lastenverlichting in plaats van lastenverzwaring voor ondernemers. ‘De supermarkt- en foodservicebranche is bereid te investeren in de toekomst, maar wordt hierin belemmerd door toenemende regeldruk en bureaucratie,’ aldus het CBL.
Ketensamenwerking
Het CBL ziet voor een nieuw kabinet een kans om perspectief te bieden op het gebied van ketensamenwerking. Eerder gesprekken hierover slaagden niet. Het CBL hoopt nu op een doorstart van deze gesprekken met boeren, tuinders, verwerkers en maatschappelijke organisaties gericht op een toekomstbestendige voedselketen en roept ook de overheid hiertoe op. Het CBL roept een nieuw kabinet op om duidelijkheid te geven over waar we in de toekomst naartoe werken en te zorgen voor gelijke spelregels voor iedereen.
Bron: CBL/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’
Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...
Lees berichtAbsolut Vodka & Sprite introduceren Ready-To-Drink cocktail
Introductie – Coca-Cola in Nederland introduceert Absolut Vodka & Sprite in Nederland. De gemixte cocktail is verkrijgbaar als 250ml ‘Ready-To-Drink' (RTD). Hiermee brengen Coca-Cola en Pernod Ricard twee iconische merken samen die wereldwijd een bekendheid hebben opgebouwd.
Lees berichtAl 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop
Supermarkt - Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.
Lees berichtVakcentrum: tabaksban supers in strijd met Europese Dienstenrichtlijn
Tabak - Het Vakcentrum heeft in een brief aan staatsecretaris van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) nogmaals bezwaar gemaakt tegen het voorgenomen verbod op verkoop van tabak in supermarkten. Het Vakcentrum verwijst daarbij naar het advies van de Raad van State waarin naar die Europese Dienstenrichtlijn verwezen wordt.
Lees berichtJumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties
Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.
Lees berichtBOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten
Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.
Lees bericht