Economie krimpt met ongekende 8,5 procent in tweede kwartaal 2020
Marktcijfers – De economie is in het tweede kwartaal van dit jaar met 8,5 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Een dergelijke daling heeft zich nog niet eerder voorgedaan, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek dat vandaag de cijfers naar buiten bracht.
De daling van het bruto binnenlands product (bbp) is voor meer dan de helft toe te schrijven aan de sterk gedaalde consumptie door huishoudens. Verder namen ook de investeringen en het handelssaldo sterk af. De krimp in Nederland was wel kleiner dan gemiddeld in de eurozone en in de ons omringende landen.
Consumenten hebben in het tweede kwartaal 11,8 procent minder besteed dan in het tweede kwartaal van 2019. Ze gaven vooral veel minder uit aan horeca, recreatie en cultuur, vervoer en communicatie, en zorg. Ook gaven consumenten minder uit aan kleding, auto’s en motorbrandstoffen. Aan voedingsmiddelen, woninginrichting en elektrische apparaten hebben ze meer besteed.
In een online toelichting op de cijfers, sprak hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS was een kolossale schade aan de economie als gevolg van de coronamaatregelen in de afgelopen twee kwartalen met in totaal 10 procent krimp. Een krimp die zelfs in de jaren dertig niet is gezien. De krimp houdt volgens de econoom ook nog wel even aan. “Want sinds de horeca weer open is, is het nog steeds niet druk op de terrassen en in de horecalocaties.” Mensen kiezen er voor om bepaalde dingen anders te doen dan voorheen. Voor een deel hangt dat samen met de beperkingen die mensen zichzelf opleggen om besmetting te voorkomen en tegen te gaan.
Ongekende krimp
De productie van de handel, vervoer en horeca lag 16,6 procent lager dan een jaar eerder. Vooral de horeca en de vervoerssector hadden te maken met een ongekende krimp. In de vervoerssector was het beeld voor de luchtvaart en luchtvaardiensten gitzwart, aldus het CBS. Het sluiten van een groot deel van de horeca op 15 maart 18.00 uur en de heropening op 1 juni met restricties, zorgden er voor dat ook deze sector harde klappen kreeg. De hotels deden het, volgens de CBS-cijfers, een stuk slechter dan de andere logiesaccommodaties zoals kampeerterreinen, vakantiehuisjes, bungalowparken en jeugdherbergen. Bij deze groep zijn de inkomsten uit vaste standplaatsen immers onverminderd doorgelopen, en konden bezoekers in sommige gevallen zelfs nog gebruik maken van de faciliteiten, zoals vakantiehuisjes e.d. Ook kozen mensen, als ze al op vakantie gingen, vaker voor vakantie in eigen land. Wat de eet- en drinkgelegenheden betreft, werd door inventief ingrijpen van ondernemers de schade ook nog enigszins beperkt gehouden, aldus het CBS. Een aantal horecaondernemers vond vrij snel oplossingen om hun zaak coronaproof te maken en veel restaurants pakten nieuwe initiatieven op zoals het starten met maaltijdverstrekking en afhaal.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Van Gelder gaat plantaardig maatwerk leveren
Introductie – Groente en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk gaat plantaardig maatwerk leveren voor horecaondernemers. Het gaat om duurzame, gezonde en plantaardige producten voor de zorg- en horecasector.
Lees berichtDrie op de vijf horecamedewerkers overweegt ontslag
Onderzoek - Drie op de vijf horecamedewerkers overwegen hun baan op te zeggen, zo blijkt uit nieuw onderzoek onder horecamedewerkers. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal verdrievoudigd.
Lees berichtGrapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam
Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.
Lees berichtHoreca Kassasysteem Mr. Winston wil internationaal groeien
Kassasystemen - Het Tilburgse bedrijf Mr. Winston heeft een investering van 600.000 euro opgehaald bij angel investors, waaronder Collin Crowdfund CEO Jeroen ter Huurne. Met het geld wil het in Nederland snelgroeiende horeca kassasysteem ook internationaal voet aan de grond krijgen.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees bericht