Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice
Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan de winkel is.
Insights expert Rien de Koning bij Datlinq was bij de presentatie van het Vist Report helder over de huidige status van de foodservicemarkt. De inschatting dat de horeca eerder open mocht en het weer zou meewerken, had verwachtingen gewekt. Maar het weer was koud en de versoepelingen in de horeca kwamen later dan ingeschat. Alles bij elkaar heeft dat zo z’n effecten.
Thuisbezorging
In P5 van 2021 was er een kleine daling te zien van het aantal bezorgde maaltijden. Zakkend van 5% naar 4,6% blijft de thuisbezorging schommelen rond een factor 2 van 2019 en duidelijk onder het niveau van 2020. In de leeftijdsgroepen 50- en 50+ is een vergelijkbaar patroon te zien. Waar vorige maand de groep 50- nog een flinke daling vertoonde, blijft het nu redelijk stabiel rond de 7%. In de klasse 50+ is voor het eerst in 2021 een lichte daling. De trend van de afgelopen 4 maanden stijgt niet meer en zakt naar 1,5%, ongeveer hetzelfde niveau als in P2 van dit jaar.
Food retail terug naar normaal
De food retail sector zette de daling door in P5. Met 21% minder bezoeken aan de supermarkten en speciaalzaken gaat het niveau weer richting het gemiddelde van 2019, “het oude normaal”. Het aantal bezoeken aan de detailhandel non-food is flink gestegen in P5. Een toename van 25% in shoppen non-food zorgt voor een gemiddelde daling van 15% in de totale detailhandel. Nog steeds is het aantal bezoeken aan de retail sector fors hoger dan in de voorgaande jaren. Met ongeveer 20 miljoen bezoeken in P5 ligt het nog 1,5 miljoen boven het gemiddelde van 2018 tot 2020.
Toename bezoeken aan de horeca blijft uit
Ondanks de versoepelingen in april, is het bezoek aan de horeca niet toegenomen. Echter, vergeleken met dezelfde periode in 2020, is het gemiddelde van P4 en P5 26,9% hoger in 2021. De combinatie van het relatief koude weer in mei, en het feit dat er alleen terrasplaatsen bezet mochten worden, lijkt de horeca flink tegen te zitten. Gelukkig is het weer nu verbeterd en mag er vanaf 5 juni ook weer binnen geserveerd worden. Effecten die in de volgende meting zichtbaar worden.
Bron: Datlinq/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtFastned opent eerste Belgische shop bij snellaadstation
Buitenland - Fastned, het Europese snellaadbedrijf, heeft vandaag zijn allereerste shop en restaurant geopend. De opening van de shop is een volgende stap in Fastneds ontwikkeling, die het elektrische laden nog aangenamer moet maken. De shop ligt aan de E19 tussen Antwerpen en Breda ter hoogte van Brecht.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht