Goede maand juni maakt bierverkoop 2e kwartaal niet goed


Verkoop van alcoholvrij bier blijft groeien, ook in tweede kwartaal / Foto bij: BierbrouwerijKantoor

Bierverkopen - Door het slechte weer in april van dit jaar is de bierverkoop in het tweede kwartaal met 4,4% gedaald. In juni veerde de verkoop weliswaar op door mooi weer, maar onvoldoende om het verlies in april goed te maken. De consumptie van alcoholvrij bier steeg wel in het tweede kwartaal. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse brouwers.

In april 2023 lag de bierverkoop met een daling van maar liefst 16,1% fors lager dan in april 2022. Dat heeft volgens de brouwers onder andere te maken met het koele en regenachtige weer in april. Ook op Koningsdag, een dag die veel mensen normaal gesproken buiten vieren met een biertje in de hand, gooide het koude weer roet in het eten.

Stabiel

In mei was het weer vrij normaal en was de biermarkt met een daling van 1,5% stabiel te noemen. Door het warme en zonnige weer in juni veerde de biermarkt met een stijging van 3,5% weer op, maar dit was onvoldoende om dalende verkopen in april goed te maken. Over het hele tweede kwartaal daalde de biermarkt met 4,4% in vergelijking tot 2022.

Inhaaleffect

Daarbij speelt mee dat in het tweede kwartaal vorig jaar de biermarkt sterk opleefde als gevolg van het afschaffen van de coronamaatregelen, waardoor sprake was van een inhaaleffect van de bierconsumptie. In het tweede kwartaal 2023 ontbrak dat inhaaleffect.

Alcoholvrij groeit

Waar de bierverkoop als totaal daalde in de eerste helft van dit jaar, groeide de verkoop van alcoholvrij juist verder door. De verkoop van alcoholvrije bier in de eerste zes maanden van dit jaar met 6,1%. Vooral alcoholvrij speciaalbier won aan populariteit. De consumptie daarvan nam in het afgelopen half jaar toe met 32,1%.

Bron: Nederlandse brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Subway’s Royal Submarines delen gratis Subs uit

Actie – Na het overweldigende succes van vorig jaar keren de Subway Royal Submarines deze Koningsdag terug naar de Amsterdamse grachten. Dit jaar brengen ze de nieuwe Signature Series vanaf het water en op de kade naar de feestvierders om hen te trakteren op een gratis Sub.

Lees bericht


FEBO brengt met Only Friends een ode aan oranje

Actie - FEBO en Only Friends brengen dit jaar samen een ode aan oranje. Om dit oranje jaar te vieren, lanceren de bedrijven net voor Koningsdag een uniek oranje shirt. Het shirt, geïnspireerd door het Nederlands elftal uit de jaren 70, is een eerbetoon aan alle kampioenen, van sporters tot medewerkers.

Lees bericht

Nespresso introduceert feloranje Travel Mug

Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.

Lees bericht

Bier met minder alcohol steeds populairder

Biermarkt – De Nederlandse bierdrinker drinkt steeds minder bier en wanneer die bier drinkt kiest hij steeds vaker voor een biertje met een lager alcoholpercentage. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Nederlandse Brouwers. De bierverkopen zijn door de slechte zomer en hoge inflatie volgens de brouwers in 2023 zowel voor thuis als in de horeca licht teruggelopen.

Lees bericht



Algemeen directeur Lidl Nederland Koninklijk onderscheiden

Onderscheiding - Algemeen directeur Lidl Nederland, Marcel Oosterwijk, is woensdag benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Deze Koninklijke onderscheiding mocht Oosterwijk in ontvangst nemen voor zijn inzet en visie op het gebied van duurzaam ondernemen binnen de Nederlands samenleving.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid