Huismerkkip groothandels straks één Beter Leven-ster
Dierenwelzijn - Bidfood en Hanos gaan hun huismerk kipproducten voorzien van ten minste één Beter Leven-ster. Dit is vrijdag bekendgemaakt door Wakker Dier. Sligro kondigde deze stap vorig jaar al aan.
De toezegging gaat over onbewerkte huismerkkip. In 2023 draagt die bij Bidfood en Sligro het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Hanos volgt uiterlijk in 2024. Op termijn willen de groothandels ook met hun bewerkte kipproducten – zoals bijvoorbeeld vleeswaren en gerookte kip – overstappen op kip met een ster, maar, volgens Wakker Dier, is nog niet duidelijk wanneer. Bij Makro voldoet 88 procent van de verse kip momenteel al aan één ster.
Beter Leven
Kippen met één Beter Leven-ster krijgen ongeveer veertig procent meer ruimte en een overdekte buitenuitloop. Zij groeien bovendien langzamer. Door deze verbeteringen blijven de kippen gezonder en hebben ze minder antibiotica nodig. Beter Leven is een onafhankelijk keurmerk van de Dierenbescherming.
Bron: Wakker Dier/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten
Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...
Lees berichtSligro behaalt certificering voor duurzame bedrijfsvoering
Groothandel - Sligro Food Group Nederland heeft het ISO 14001:2015 certificaat verkregen voor ontvangst, opslag en transport van food en non-food producten. Op het gebied van milieumanagementsystemen is ISO 14001:2015 de internationale norm.
Lees berichtMaxxam in zee met PS in foodservice voor impactmeting
Samenwerking - Maxxam, de grootste inkoopvereniging in de Nederlandse food-/out-of-home markt, en PS in foodservice hebben een vergaande samenwerking aangekondigd. De samenwerking is gericht op het bevorderen van duurzaamheid binnen de branche door het implementeren van de PS Impact score, een initiatief dat leveranciers op efficiënte wijze helpt bij het delen van duurzaamsheidsdata.
Lees berichtSligro ziet omzet eerste kwartaal met €18 miljoen toenemen
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2024 een omzet van €652 miljoen, een toename van € 18 miljoen. Dit betekent een stijging van 2,7% ten opzichte van de omzet van €634 miljoen in het eerste kwartaal van 2023.
Lees berichtJumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties
Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.
Lees berichtGroothandel Sligro ontvangt keurmerk PSO ‘Trede 2’
Groothandel – Groothandel Sligro in Veghel heeft Trede 2 verdiend van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). PSO is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO en een instrument dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties is ingericht op sociaal ondernemen. Uit de erkenning blijkt dat Sligro meer dan gemiddeld gericht is op sociaal ondernemen en op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op...
Lees bericht