‘Kruidvat, Rituals en IKEA zijn meest onderscheidend’

Onderzoek – Kruidvat, Rituals en IKEA zijn de meest toekomstbestendige retailers van Nederland. In de ogen van consumenten zijn zij onderscheidend en spelen zij voldoende in op de veranderingen. Andere retailers zitten te veel ‘in het midden’ waardoor zij een onzekere toekomst tegemoet gaan. Dit blijkt uit de Retail Ranking 2019, een onderzoek van Q&A.

Bureau Q&A onderzoek doet jaarlijks onderzoek naar de toekomstbestendigheid van retailers. Drie factoren zijn daarin bepalend: een onderscheidende winkel, het vermogen om traffic te genereren en een goed online profiel. Ruim 5.100 Nederlandse consumenten beoordeelden 204 retailers op deze aspecten. Het resultaat is een ranking van retailers, van futureproof tot de gevarenzone

Kruidvat, Rituals, IKEA, Albert Heijn, ANWB, Hunkemöller, Coolblue, Kamera Express, Welkoop en MediaMarkt zijn de retailers die het beste presteren op de drie aspecten en vormen de top van de Retail Ranking. Kruidvat staat op nummer één, omdat hij veel traffic weet te genereren, loyale klanten heeft en onmisbaar is. 

Glimlach

8% van de retailers, waaronder Dille & Kamille en Søstrene Grene, weten een glimlach op het gezicht van de consument te laten verschijnen, omdat zij onderscheidend presteren. Een onderdeel dat veel te beerkt is in de winkelstraat. Slechts 9% is namelijk écht onderscheidend, terwijl dit in 2017 nog 13% was. In het onderzoek van Q&A komen o.a. Ekoplaza, Hans Anders, Lush en Rituals naar voren als onderscheidende retailers.  Onderscheid is ook belangrijk voor de mate waarin je als retailer wordt gemist in de winkelstraat. Voor 7% van de retailers wordt hun afwezigheid niet als een probleem ervaren. Trendhopper en Perry zijn daar voorbeelden van. 18% van de retailers is blijkbaar onderscheidend genoeg en wordt wel als onmisbaar ervaren door de consument. 

Retailers die toekomstbestendig zijn hebben ook loyale klanten. 24% van de retailers heeft klanten die bij een aankoop verwachten een volgende keer terug te komen. Retailers met veel loyale klanten zijn Rituals, Welkoop, Hans Anders en Albert Heijn. De toekomstbestendige retailers hebben ook een goed online profiel. Een plek waar consumenten terecht kunnen voor inspiratie, oriëntatie en transactie.  Maar het gaat verder dan dat. Op het gebied van afhalen en bezorgen wordt flexibiliteit steeds belangrijker. Retailers spelen daar op in om het aantal opties op het gebied van afhalen en bezorgen verder te verruimen. 84% van de retailers biedt de populairste methode aan: thuisbezorgen. Dit gevolgd door afhalen in de winkel (69%) en externe afhaalpunten (33%).

Bron: Q&A/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek