La Place krijgt grotere rol in Jumbo-formule


Formulenieuws – La Place heeft een goed jaar achter de rug en wist de omzet met 21 procent te laten groeien naar meer dan 150 miljoen euro. Daarnaast wil moederbedrijf Jumbo meer beleving in de supermarkten en bij La Place. Bij die eerste doelstelling gaat La Place een belangrijke rol spelen. Voor dit jaar heeft de restaurantketen de ambitie uitgesproken uit tot de nummer één in ‘good food fast’ Het afgelopen jaar groeide de keten met 8 restaurants, in onder meer Enschede, Haarlem, de Efteling en Madrid. De locaties van La Place zitten verder in warenhuizen van Hudson Bay, langs de snelweg en op luchthavens en in treinstations. Op dit soort plekken verwachten we komende jaren nog flink te kunnen groeien,” zegt CEO Frits van Eerd van Jumbo in een toelichting. “We willen ons nadrukkelijk onderscheiden met ‘good food fast’. Onze gasten geven aan die benadering erg op prijs te stellen. In 2019 beantwoorden we deze behoefte met een verfijnder assortiment en verrassende productinnovaties. Zo werken we doelbewust aan onze ambitie om de nummer één te worden in deze markt.” De cijfers van La Place maken onderdeel uit van de cijfers van de Jumbo Groep Holding die vandaag bekend werden gemaakt. Met een omzetgroei van 9,6% heeft de groep een sterk 2018 afgesloten. In totaal werd er een consumentenomzet van €7,817 miljard gerealiseerd. De supermarktketen van Jumbo nam hiervan met €7,405 miljard het grootste gedeelte voor haar rekening. De overname van de 23 EMTÉ supermarkten van Sligro halverwege het jaar zorgde voor een extra €262 miljoen. La Place, zoals gezegd, voegde daar nog eens €150 miljoen aan toe. Dubbele van de marktgroei Door de ombouw van 23 EMTÉ supermarkten, de opening van nog eens 12 nieuwe Jumbo vestigingen en 2 sluitingen groeide het winkelbestand met 33 naar een totaal van 618. Als onderdeel daarvan gingen in 2018 3 nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt en eveneens 3 van het gemakswinkelconcept Jumbo City open. Jumbo zag hierdoor haar marktaandeel op de Nederlandse markt stijgen tot ruim 20%. De autonome omzetgroei van de bestaande winkels lag in 2018 met 3,8% op circa het dubbele van de marktgroei van 2% (bron: GfK, week 50). Bij de presentatie van de jaarcijfers geeft het concern aan dat zij ervaart dat klanten steeds meer belangstelling hebben voor winkelgemak en een onderscheidend aanbod van lekker en gezond eten. Daarom wil het bedrijf de beleving rondom deze thema’s nadrukkelijker gaan toepassen in haar zogeheten omnichannel strategie. Om het winkelbestand te laten aansluiten bij deze beleving rondom food, worden de bestaande Jumbo vestigingen stapsgewijs verder gemoderniseerd. Zo zijn afgelopen jaar op verschillende locaties verkooppunten voor versbereide maaltijden en nieuwe meubels met bijzonder brood van La Place verschenen. Jumbo Food College powered by La Place “Jumbo heeft altijd de focus op de klant gehad en is zo met de wensen en behoeften van de klant meegegroeid,” zegt Van Eerd. “Als eerste supermarktketen zijn wij enkele jaren terug in de Jumbo Foodmarkt de heerlijkste verse gerechten gaan bereiden. Met La Place hebben we nog meer culinaire expertise in huis gehaald. De kruisbestuiving tussen Jumbo en La Place is een succes en daarom gaan we dit ook steeds meer benutten in onze reguliere winkels en in Jumbo City. We zetten zo een beweging in van foodretail naar foodbeleving.” Om die reden openen Jumbo en La Place in 2019 gezamenlijk het Jumbo Food College, een kennis- en opleidingscentrum van en voor collega’s van Jumbo en La Place gericht op innovatie en inspiratie op het gebied van lekker en gezond eten. Bron: @FoodClicks Formulenieuws – La Place heeft een goed jaar achter de rug en wist de omzet met 21 procent te laten groeien naar meer dan 150 miljoen euro. Daarnaast wil moederbedrijf Jumbo meer beleving in de supermarkten en bij La Place. Bij die eerste doelstelling gaat La Place een belangrijke rol spelen. Voor dit jaar heeft de restaurantketen de ambitie uitgesproken uit tot de nummer één in ‘good food fast’ Het afgelopen jaar groeide de keten met 8 restaurants, in onder meer Enschede, Haarlem, de Efteling en Madrid. De locaties van La Place zitten verder in warenhuizen van Hudson Bay, langs de snelweg en op luchthavens en in treinstations. Op dit soort plekken verwachten we komende jaren nog flink te kunnen groeien,” zegt CEO Frits van Eerd van Jumbo in een toelichting. “We willen ons nadrukkelijk onderscheiden met ‘good food fast’. Onze gasten geven aan die benadering erg op prijs te stellen. In 2019 beantwoorden we deze behoefte met een verfijnder assortiment en verrassende productinnovaties. Zo werken we doelbewust aan onze ambitie om de nummer één te worden in deze markt.” De cijfers van La Place maken onderdeel uit van de cijfers van de Jumbo Groep Holding die vandaag bekend werden gemaakt. Met een omzetgroei van 9,6% heeft de groep een sterk 2018 afgesloten. In totaal werd er een consumentenomzet van €7,817 miljard gerealiseerd. De supermarktketen van Jumbo nam hiervan met €7,405 miljard het grootste gedeelte voor haar rekening. De overname van de 23 EMTÉ supermarkten van Sligro halverwege het jaar zorgde voor een extra €262 miljoen. La Place, zoals gezegd, voegde daar nog eens €150 miljoen aan toe. Dubbele van de marktgroei Door de ombouw van 23 EMTÉ supermarkten, de opening van nog eens 12 nieuwe Jumbo vestigingen en 2 sluitingen groeide het winkelbestand met 33 naar een totaal van 618. Als onderdeel daarvan gingen in 2018 3 nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt en eveneens 3 van het gemakswinkelconcept Jumbo City open. Jumbo zag hierdoor haar marktaandeel op de Nederlandse markt stijgen tot ruim 20%. De autonome omzetgroei van de bestaande winkels lag in 2018 met 3,8% op circa het dubbele van de marktgroei van 2% (bron: GfK, week 50). Bij de presentatie van de jaarcijfers geeft het concern aan dat zij ervaart dat klanten steeds meer belangstelling hebben voor winkelgemak en een onderscheidend aanbod van lekker en gezond eten. Daarom wil het bedrijf de beleving rondom deze thema’s nadrukkelijker gaan toepassen in haar zogeheten omnichannel strategie. Om het winkelbestand te laten aansluiten bij deze beleving rondom food, worden de bestaande Jumbo vestigingen stapsgewijs verder gemoderniseerd. Zo zijn afgelopen jaar op verschillende locaties verkooppunten voor versbereide maaltijden en nieuwe meubels met bijzonder brood van La Place verschenen. Jumbo Food College powered by La Place “Jumbo heeft altijd de focus op de klant gehad en is zo met de wensen en behoeften van de klant meegegroeid,” zegt Van Eerd. “Als eerste supermarktketen zijn wij enkele jaren terug in de Jumbo Foodmarkt de heerlijkste verse gerechten gaan bereiden. Met La Place hebben we nog meer culinaire expertise in huis gehaald. De kruisbestuiving tussen Jumbo en La Place is een succes en daarom gaan we dit ook steeds meer benutten in onze reguliere winkels en in Jumbo City. We zetten zo een beweging in van foodretail naar foodbeleving.” Om die reden openen Jumbo en La Place in 2019 gezamenlijk het Jumbo Food College, een kennis- en opleidingscentrum van en voor collega’s van Jumbo en La Place gericht op innovatie en inspiratie op het gebied van lekker en gezond eten. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht


La Place heropent op nieuwe locatie vliegveld Madrid Barajas

Formulenieuws - La Place, de Nederlandse foodserviceformule, heeft een nieuwe locatie gekregen op het vliegveld Madrid Barajas. Terminal T4 heeft een aanpassing ondergaan om de groeiende aantallen reizigers op de luchthaven nu en in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. Als onderdeel van de renovatie heeft La Place een nieuwe vestiging geopend in de terminal.

Lees bericht

Omzet La Place stijgt met 24% naar €133 miljoen

Formulenieuws – De restaurantformule La Place heeft een goede groei doorgemaakt in 2023. De consumentenomzet nam toe met 24 procent naar €133 miljoen euro, zo laat Jumbo Food Group weten. Die omzettoename was inclusief een viertal nieuwe locaties.

Lees bericht

Jumbo sluit zich aan bij twee internationale inkooppartijen

Inkoop - Jumbo Supermarkten gaat samenwerken op het gebied van inkoop met andere Europese supermarktketens. Jumbo sluit zich hiervoor aan bij Everest en Epic Partners, twee Europese inkooporganisaties. De samenwerking gaat per direct van start en biedt vanaf 2024 voor Jumbo belangrijke schaalvoordelen.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid