Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent


Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés (-1,0 procent) viel de omzetgroei tegen. Volgens berekeningen van de bank groeit de leisuresector in 2020 en 2021 met zo’n 2,5 procent. Die groei wordt deels veroorzaakt door vitale ouderen en een stijging van het toerisme. De bank verwacht dat het aantal hotelovernachtingen van binnen- en buitenlandse toeristen met zo’n 6 procent gaat groeien. Dat jongeren zich steeds meer laten leiden door gemak is een trend die de komende jaren doorzet, zo verwacht ABN AMRO. Dat horeca achterblijft ziet de bank vooral als gevolg van het feit dat de horeca, in vergelijking met andere sectoren, onevenredig zwaar getroffen wordt door de grote schaarste aan personeel en nieuwe regelgeving. De hotellerie zou hierdoor wel eens het zwaarst getroffen kunnen worden. Dit vereist daarom inspanningen om de productiviteit te verhogen, zoals een beter personeelsbeleid en innovatieve ICT-toepassingen. Actieve ouderen Volgens ABN AMRO zijn het vooral ouderen die bijdragen aan de groei van de sector. Verwacht wordt dat 65-plussers tot 2023 maar liefst 100 miljoen euro per jaar extra zullen uitgeven aan vakanties. Mede daarom groeit de reisbranche in 2020 en 2021 naar verwachting met 5 procent. Ouderen zijn een interessante doelgroep voor de sector, omdat hun aandeel in de bevolking toeneemt, zowel in Nederland als in de rest van Europa. In de EU neemt het aantal 55-plussers in de komende vijf jaar met ruim 12 miljoen toe, terwijl de leeftijdsgroep tussen 15 en 55 jaar juist met ruim 5,5 miljoen krimpt. Groei buitenlands toerisme Nederland blijft ook de komende jaren profiteren van de toename van buitenlandse toeristen. Sinds 2012 is het aantal overnachtingen van deze groep in hotels, vakantiehuisjes en campings met 8 procent per jaar gestegen. Buitenlandse toeristen nemen inmiddels 55 procent van de hotelovernachtingen voor hun rekening en zijn goed voor 40 procent van de toeristische uitgaven. Extra groei wordt verwacht met de aankomende evenementen. Paul Metzemakers, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO: “In 2020 is Nederland gastland van veel grote internationale evenementen, waaronder de Formule 1, het Eurovisie Songfestival en het EK Voetbal, die zullen nog meer buitenlandse toeristen naar ons land trekken.” Bron: ABN AMRO/@FoodClicks Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés (-1,0 procent) viel de omzetgroei tegen. Volgens berekeningen van de bank groeit de leisuresector in 2020 en 2021 met zo’n 2,5 procent. Die groei wordt deels veroorzaakt door vitale ouderen en een stijging van het toerisme. De bank verwacht dat het aantal hotelovernachtingen van binnen- en buitenlandse toeristen met zo’n 6 procent gaat groeien. Dat jongeren zich steeds meer laten leiden door gemak is een trend die de komende jaren doorzet, zo verwacht ABN AMRO. Dat horeca achterblijft ziet de bank vooral als gevolg van het feit dat de horeca, in vergelijking met andere sectoren, onevenredig zwaar getroffen wordt door de grote schaarste aan personeel en nieuwe regelgeving. De hotellerie zou hierdoor wel eens het zwaarst getroffen kunnen worden. Dit vereist daarom inspanningen om de productiviteit te verhogen, zoals een beter personeelsbeleid en innovatieve ICT-toepassingen. Actieve ouderen Volgens ABN AMRO zijn het vooral ouderen die bijdragen aan de groei van de sector. Verwacht wordt dat 65-plussers tot 2023 maar liefst 100 miljoen euro per jaar extra zullen uitgeven aan vakanties. Mede daarom groeit de reisbranche in 2020 en 2021 naar verwachting met 5 procent. Ouderen zijn een interessante doelgroep voor de sector, omdat hun aandeel in de bevolking toeneemt, zowel in Nederland als in de rest van Europa. In de EU neemt het aantal 55-plussers in de komende vijf jaar met ruim 12 miljoen toe, terwijl de leeftijdsgroep tussen 15 en 55 jaar juist met ruim 5,5 miljoen krimpt. Groei buitenlands toerisme Nederland blijft ook de komende jaren profiteren van de toename van buitenlandse toeristen. Sinds 2012 is het aantal overnachtingen van deze groep in hotels, vakantiehuisjes en campings met 8 procent per jaar gestegen. Buitenlandse toeristen nemen inmiddels 55 procent van de hotelovernachtingen voor hun rekening en zijn goed voor 40 procent van de toeristische uitgaven. Extra groei wordt verwacht met de aankomende evenementen. Paul Metzemakers, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO: “In 2020 is Nederland gastland van veel grote internationale evenementen, waaronder de Formule 1, het Eurovisie Songfestival en het EK Voetbal, die zullen nog meer buitenlandse toeristen naar ons land trekken.” Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam

Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.

Lees bericht



Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid