Maaltijdboxen vooral populair onder twintigers


Gemiddeld geeft een gezin €2877 uit aan een maaltijdbox abonnement voor 4 personen met daarin 3 gerechten per week / Foto bij: HelloFresh

Onderzoek – Abonnementen op maaltijdboxen zoals HelloFresh en Uitgekookt blijken vooral populair te zijn onder jong volwassenen. Uit onderzoek van vergelijkingssite Slimster.nl blijkt dat bijna één op de tien Nederlanders tussen de 18 en 30 jaar gebruikmaakt van een abonnement op een maaltijdbox

Het onderzoek van Slimster, uitgevoerd door Panel Inzicht onder 2000 Nederlanders, had als doel in kaart te brengen welke abonnementen Nederlanders hebben en wat zij daar maandelijks aan kwijt zijn. De resultaten tonen onder meer aan dat de opkomst van abonnementsdiensten in de voedselsector een grote impact heeft, vooral onder jonge volwassenen. “De toename in het gebruik van maaltijdboxen onder jonge mensen toont een verschuiving in de manier waarop we boodschappen doen en maaltijden bereiden,” aldus Marco Schuurman, eigenaar van Slimster.nl. “Dit sluit aan bij de drukke levensstijl van veel jonge volwassenen en de behoefte aan gezond, gevarieerd en gemakkelijk eten.”

Bezorgdheid

Hoewel de opkomst van maaltijdboxen en andere voedselabonnementen, volgens Schuurman, veel voordelen biedt, spreekt hij ook enige bezorgdheid uit. De maaltijdboxen hebben ook impact op het milieu. Het gemak en de aantrekkelijkheid van deze diensten kunnen bijdragen aan de afname van de vraag naar lokale voedselverkopers zoals markten en buurtwinkels. Bovendien is er bezorgdheid over de extra verpakkingen die nodig zijn voor individuele porties. Daarnaast kan de toename van bezorgverkeer bijdragen aan luchtvervuiling en verkeerscongestie. Schuurman: “Dat geldt natuurlijk voor álle bezorgdiensten, niet specifiek de bezorging van maaltijdboxen. Het zou daarom goed zijn wanneer we ons vaker afvragen of het nou echt nodig is iets online te bestellen, voordat we op de bestelknop klikken”.

CO2-uitstoot

Schuurman voegt eraan toe dat er ook cijfers zijn die uitwijzen dat maaltijdboxen juist tot minder CO2-uitstoot zouden leiden dan boodschappen doen in de supermarkt, omdat de porties beter afgestemd zijn op het aantal personen, wat tot minder voedselverspilling leidt. Onderzoekers van de Universiteit van Michigan concludeerden in 2019 dat de uitstoot van een tweepersoons maaltijd uit de supermarkt 33 procent hoger is dan die van een vergelijkbare maaltijdbox.

Bron: Slimster/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

HelloFresh groeit met bezorging kant-en-klaarmaaltijden

Maaltijdbezorging - Maaltijdbezorger HelloFresh heeft in het eerste kwartaal de omzet licht zien groeien naar iets meer dan 2 miljard euro. Een groei van 3,8% en meteen ook een record. De groei werd voornamelijk gerealiseerd door de verkoopstijging in kant-en-klaarmaaltijden.

Lees bericht


PS in Foodservice lanceert PS Impact Score

Duurzaamheid – Onder grote belangstelling van groothandels en afnemers is afgelopen woensdag de PS Impact Score gepresenteerd in het gebouw van groente- en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk. Doel van de bijeenkomst was partijen in de foodservicesector duidelijk maken dat echte stappen zetten in duurzaamheid alleen kan als data met elkaar wordt gedeeld. De gepresenteerde PS Impact Score helpt daarbij.

Lees bericht

‘Geld en tijdgebrek belemmeren mensen duurzamer te leven’

Onderzoek – Vrouwen leven hun duurzame gewoontes meer na dan mannen, hoewel mannen van zich zelf vinden dat zij duurzamer bezig zijn. Dat blijkt uit onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Daarnaast blijkt dat mensen graag duurzamer willen leven, maar door geld of tijdgebrek daar niet aan toe komen.

Lees bericht

Maaltijdbox kost gezin bijna 3000 euro per jaar

Analyse – Maaltijdboxen zijn nog altijd populair bij gezinnen. Gemiddeld geeft een gezin bijna 3000 euro (€2877) uit aan een maaltijdbox-abonnement voor 4 personen. In zo’n abonnement zitten dan 3 maaltijden per week. De berekeningen van Foodboxen.nl zijn uitgevoerd op basis van een abonnement voor 40 weken.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid