Omzetherstel horeca in 2021 gaat voor krimp bij supers zorgen


Analyse – In 2020 stijgt de omzet van supermarkten met 8 procent en van speciaalzaken met 7 procent. Van die groei hangt ongeveer 5 tot 6 procentpunt samen met de corona-uitbraak. Afhankelijk van het tijdstip waarop de horeca weer meer ruimte krijgt zal de omzet van supermarkten in 2021 met 2% en van speciaalzaken met 3% dalen.

Die voorspelling doet het ING Economisch Bureau, maar sector- en regio econoom Thijs Geijer geeft daarbij wel aan dat de onzekerheden rondom de ramingen als gevolg van de coronamaatregelen groter zijn dan gebruikelijk.

Volgens ING krijgen de verkopen in de foodretail door de lockdown in de eerste maanden van 2021 nog wel een impuls, maar krimpt de omzet over heel 2021. Dit komt omdat januari en februari voor de jaaromzet relatief wat minder zwaar wegen en het er naar uit ziet dat de ‘horeca-omzet’ daarna geleidelijk terug gaat schuiven. In algemene zin geldt wel dat hoe langer het versoepelen van coronamaatregelen op zich laat wachten, hoe langer supermarkten en speciaalzaken bovengemiddelde omzetten draaien en hoe kleiner de krimp in 2021 uitvalt.

Minder kleine boodschappentrips

De corona-uitbraak heeft tot gevolg dat klanten minder boodschappentrips maken en per bezoek meer besteden, aldus de ING-analyse. Sinds maart liggen de gemiddelde pinbedragen tussen de 15 en 20 procent boven de gebruikelijke niveaus. Zolang de kans op besmetting aanwezig blijft en veel mensen nog niet gevaccineerd zijn, zal de grotere boodschappentrip bovengemiddeld populair blijven.

Online

Online komen de omzetten in de supermarkten in 2020 uit op tussen de 5 en 6 procent. Het aantal huishoudens dat wel eens online bestelt, is flink gegroeid. Die toename leidde tot ‘besteldrukte’ bij vrijwel alle partijen. En ondanks het feit dat Albert Heijn, Jumbo en Picnic eerder geplande e-commerce investeringen naar voren hebben gehaald, had de jaar-op-jaar groei (naar schatting +50 procent in 2020) nog hoger kunnen zijn als er meer capaciteit was geweest.

Bron : @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht


Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam

Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.

Lees bericht


Duitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over

Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.

Lees bericht


Jumbo opent Europa’s grootste mechanische verscentrum

Distributiecentrum - Deze week heeft Jumbo Supermarkten het gemechaniseerd centraal distributiecentrum (CDC) voor versproducten officieel in gebruik genomen. Hierdoor kunnen klanten van Jumbo rekenen op nog versere producten doordat deze artikelen na productie sneller in de winkel liggen.

Lees bericht

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid