Pilot: Coop-winkel zonder servicebalie maar met slimme kassa’s
Supermarkt - Coop Supermarkten introduceert als eerste in Nederland een vernieuwd transactiegebied: zónder servicecorner maar mét een slimme kassa. De aanpassing zet volgens Coop in op verdere efficiëntie in het transactiegebied, zonder het servicegevoel te verlagen.
Volgens de supermarktformule wil de consument van vandaag snel en eenvoudig boodschappen doen en ook snel en efficiënt afrekenen. In meerdere winkels wordt daarom een nieuw entreegebied getest. Het gaat dan vooral om de kleinere Coop-locaties.
De Coop-supermarkt in Hengelo beleefde de primeur. Bert Nijland, Hoofd Formulemanagement: “We hebben goed gekeken naar de klantenstromen en de optimalisatie van de routing. Gevolg hiervan is dat we in het transactiegebied gaan werken met een slimline-kassa; een traditionele lijnkassa met geïntegreerde zelfscanmodules, die door één medewerker bediend wordt. We merken dat steeds meer klanten het fijn vinden om zelf hun boodschappen af te rekenen, dat kan voortaan. Deze slimme kassa heeft bovendien de mogelijkheid om batterijen te verkopen vanuit de lades in het meubel.”
Servicebeleving
Ook de servicecounter en de service van PostNL wordt voortaan in zelfbediening aangeboden. “De loterij willen we onderbrengen in het zelfscangebied, die mogelijkheid onderzoeken we nog”, zegt Nijland. “Door deze aanpassingen komen alle klantstromen vanuit dezelfde richting naar de kassa, waardoor klanten gemakkelijker, sneller en ook zelf kunnen afrekenen. Bovendien zien we door het beter benutten van de winkelvloer mogelijkheden om het assortiment verder uit te breiden.”
Lokale klantbehoefte
De resultaten van de pilot worden gevolgd. Aan de hand van de resultaten wordt bekeken of de pilot een vervolg krijgt. Nijland: “Belangrijke kanttekening hierbij is wel dat we niet uitsluitend kijken naar de afmetingen van de winkel, maar ook naar het verzorgingsgebied en lokale klantbehoeften.”
Bron: Coop/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Picnic wordt sponsor van wielerploeg Team Picnic PostNL
Sponsoring – Online supermarkt Picnic wordt de eerste titelpartner van wielerploeg Team Picnic PostNL. Met deze verbintenis gaat de websuper voor het eerst in zijn bestaan een sportploeg ondersteunen.
Lees berichtAdrie Kleppe opent combinatiewinkel ‘Pakje Tabak’ in Leerdam
Interview- Wat doe je als eigenaar van een winkelcentrum als je winkels ziet verdwijnen waar wel behoefte aan is? Dan start je die winkels zelf. Precies datgene heeft vastgoedbeheerder Arie Kleppe gedaan in Leerdam. Hij startte op twee gescheiden huisnummers een eigen tabakszaak en aangrenzend een Postkantoor zodat de tabaksspeciaalzaak ook na 2032 open mag blijven.
Lees berichtOok Coca-Cola en Too Good To Go bundelen krachten
Voedselverspilling – Coca-Cola in Nederland en Too Good To Go gaan samenwerken. Eind vorig jaar startte de Too Good To Go-app met het aanbieden van Magic Pakketten die door PostNL thuis geleverd worden. Het gaat om pakketten met producten die om verschillende redenen niet meer geleverd kunnen worden, maar die voor consumenten nog lang genoeg houdbaar zijn. Voortaan maken enkele producten...
Lees berichtEerste PostNl Businesspoint bij Shell Serva Amersfoort
Petrol – De ruimte was er en de motivatie om iets meer met postbussen te doen was er. Na het faillissement van kantoorboekhandelsketen Office Center kwam er in de keistad ruimte voor een nieuw PostNL Businesspoint. Shell Serva in Amersfoort zag er brood in, maar wilde van de ruimte wel iets meer maken dan een ‘truttig puntje van PostNL’.
Lees berichtPostNL stopt met het opzetten eigen foodnetwerk
Foodbezorging - PostNL stopt met het foodnetwerk, dat het bedrijf de afgelopen jaren had opgebouwd. De reden is dat de markt zich anders heeft ontwikkeld dan verwacht en veel grote klanten hun eigen bezorging verzorgen. Dat laat PostNL in een reactie weten aan @FoodClicks.
Lees berichtPostNL neemt belang in online foodmarktplaats VersTrade
Online – PostNl neemt een minderheidsbelang in VersTrade. Het platform, dat foodprofessionals in contact brengt met grote en kleine fabrikanten van levensmiddelen en dranken, kan hierdoor meer aanbieders aansluiten en verdere groei realiseren.
Lees bericht