Supermarkten zien omzet ook in 2021 toenemen
Supermarkt – In 2021 hebben de Nederlandse supermarkten €44.6 miljard omzet gedraaid. Dit is weliswaar een lichte daling van -0.2%, echter door de extra 53e week in 2020, had 2021 één week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei +1.7% zijn geweest.
Dat schrijft NielsenIQ, voormalig bekend als Nielsen, naar aanleiding van de bekendmaking van de marktaandelen in de Nederlandse markt. Na de recordgroei in 2020 (+11.2%), is de omzet ook in 2021 op een hoog niveau gebleven, onder andere door diverse beperkende coronamaatregelen bij de horeca en andere retailers.
Tabak
Volgens NielsenIQ speelden ook een tweetal zaken bij tabak en belangrijke rol bij de omzetgroei bij de supermarkten. Eén grote factor was de tweevoudige accijnsverhoging op tabak in januari en april, de andere vormde de tijdelijke sluiting van tabakszaken begin en eind 2021. Dit leverde de supermarkten een omzetgroei van €158 miljoen op.
Omzetplussen
De overheidsmaatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan zorgden ook voor omzetplussen in diverse andere categorieën. Zo profiteerden de supermarkten van het adviesthuis te werken waardoor categorieën als batterijen (+16%), tijdschriften (+9%) maar ook kaarsen (+50%) extra verkochten. Evenals in 2020 hebben de verschillende horecasluitingen ook een extra impuls gegeven aan de bieromzet gegeven. Volgens NielsenIQ pluste bier met ca. €35 miljoen.
Online
In 2021 is ook het belang van de onlineverkopen van supermarkten verder gestegen. De online omzet was in 2021 €2.4 miljard, een stijging van bijna +30% versus 2020, zo laat het bedrijf weten..
Of de positieve ontwikkelingen zich ook dit blijft voordoen, is de vraag volgen NielsenIQ. Met oplopende inflatiecijfers en prijsverhogingen vraagt het bedrijf zich af of de consumenten wel evenveel blijven kopen.
Bron: NielsenIQ/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Van Gelder gaat plantaardig maatwerk leveren
Introductie – Groente en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk gaat plantaardig maatwerk leveren voor horecaondernemers. Het gaat om duurzame, gezonde en plantaardige producten voor de zorg- en horecasector.
Lees berichtDrie op de vijf horecamedewerkers overweegt ontslag
Onderzoek - Drie op de vijf horecamedewerkers overwegen hun baan op te zeggen, zo blijkt uit nieuw onderzoek onder horecamedewerkers. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal verdrievoudigd.
Lees berichtWakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten
Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...
Lees berichtGrapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam
Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.
Lees berichtHoreca Kassasysteem Mr. Winston wil internationaal groeien
Kassasystemen - Het Tilburgse bedrijf Mr. Winston heeft een investering van 600.000 euro opgehaald bij angel investors, waaronder Collin Crowdfund CEO Jeroen ter Huurne. Met het geld wil het in Nederland snelgroeiende horeca kassasysteem ook internationaal voet aan de grond krijgen.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees bericht