Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’
Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.
De concernomzet van de Koninklijke Jumbo Food Groep is in het eerste halfjaar (t/m week 28) van 2024 uitgekomen op € 6,0 miljard en dat is circa 1% hoger dan in de eerste helft van 2023. Onderliggend is volgens Jumbo sprake van een aantal bijzondere effecten, waaronder doorgevoerde prijsverlagingen voor een bedrag van ruim € 100 miljoen en een afname van de tabaksomzet met € 60 miljoen. Daar staat een omzetstijging tegenover die volledig toe te schrijven is aan de groei van het aantal klanten. Het marktaandeel van Jumbo over het eerste halfjaar is vrijwel onveranderd uitgekomen op 21%.
Jumbo-ceo Ton van Veen: “Het zijn enerverende tijden binnen retail en in het bijzonder voor supermarkten; de omstandigheden blijven ook dit jaar taai. Zo blijven de kosten stijgen, staan de marges onder druk en met het wegvallen van de verkoop van tabak daalt in de hele branche de omzet het komende halfjaar verder. Tegelijkertijd zien we bij Jumbo de klantaantallen en ook de klanttevredenheid toenemen. Vanuit het verleden weten we dat dit een voorbode is van groei in de nabije toekomst. Dit geeft ons dan ook het vertrouwen dat we op de goede weg zijn. De aangekondigde aanpassing van de kantoororganisatie wordt in de tweede helft van 2024 geëffectueerd en zal bijdragen aan een slagvaardigere en efficiëntere Jumbo organisatie.”
La Place
De omzet van La Place komt in de eerste helft van 2024 uit op € 71 miljoen. Dat is een lichte stijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vanwege de focus op Jumbo werd begin juni de verzelfstandiging van La Place aangekondigd. Op deze manier krijgt La Place de ruimte om verder te groeien. Deze wijziging is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de Europese Commissie.
Bron: FoodPersonality/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Robert ten Brink speelt rol in kerstcommercial Jumbo
Supermarkt - Hoe je de feestdagen ook doorbrengt, het gaat erom dat je samen bent en kunt genieten. Die boodschap stelt familiebedrijf Jumbo Supermarkten centraal in haar nieuwe kerstcampagne.
Lees berichtBas Roelofs volgt Eric Bras op bij Signature Foods
Persoonlijk - Erik Bras gaat terugtreden als ceo van Signature Foods, een bedrijf met de merken Johma, Heks’nkaas en Topking in Nederland. Begin volgend jaar zal hij worden opgevolgd door Bas Roelofs en Herman de Boer als cfo. Dat meldt FoodPersonality op basis van een brief van Bras aan relaties.
Lees berichtJumbo introduceert naast Jumbo’s ook Smaakmakers
Supermarkt – Naast de eerder geïntroduceerde productlijn onder Jumbo’s introduceert de supermarktketen nu Smaakmakers. De nieuwe productlijn van 44 innovatieve productenkomt te liggen de ruim 700 winkels in Nederland en België.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees berichtJumbo komt met nieuw eigen merk Jumbo’s
Formulenieuws – Jumbo supermarkten komt met een nieuw eigen merk genaamd Jumbo’s. Het gaat om een breed assortiment kwaliteitsproducten die naast het bestaande huismerk van Jumbo komt te staan op de schappen.
Lees berichtConsumenten geven weer meer uit in derde kwartaal
Analyse – Consumenten geven weer meer uit. De groei zit vooral bij de uitgaven aan diensten, volgens een analyse van ING Research op basis van ING-data over het derde kwartaal. Te zien is dat de waarde van de consumententransacties in Nederland is toegenomen met 1,4% ten opzichte van een kwartaal eerder.
Lees bericht