Vegan geen tijdelijke trend, maar here to stay, zo toont Gastvrij Rotterdam

De stand van Upfield bij de startups

Beurzen - Horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam, dat deze week in Ahoy Rotterdam werd gehouden, liet vooral heel veel vegan zien. Niet alleen had deze categorie producten een eigen platform op de beursvloer, een groot aantal exposanten liet zich eveneens niet onbetuigd om vegetarische producten prominent op de voorgrond te plaatsen.

Van snacks tot broodjes en van ijs tot vleesproducten. Het aanbod aan producten op de driedaagse vakbeurs was overweldigend. Dat vegan geen tijdelijke trend is, maar een die de komende jaren nog nadrukkelijker te zien zal zijn, werd in Rotterdam wel duidelijk. De groep producenten die zich met vegan bezighoudt, wordt ook steeds creatiever. L.A. Streetfood introduceerde de Smoky Mountains Avocado Burger, een burger van blokjes avocado en knapperige maiskorrels in een paneerlaag van multigrain en quinoa. Of foodprofessional Sjoerd van Gent die met zijn bedrijf Empotato Zuid-Amerikaanse empanadas aan de consument wil brengen in drie varianten. Lange tijd is hij bezig geweest om de juiste vegetarische vulling te vinden, maar uiteindelijk is hij daarin geslaagd met een variant van zoete aardappel en zwarte bonen, een garam masala (kruidenmix) Chickpea en mango en een krokant verpakte variant van witte kool en groene sojabonen. Of het bedrijf Green Meat Products dat ooit getart is met het 100% plantaardige Green Döner Kebab, maar die nu de vegetarische saté introduceerde.

Breder dan niche

Een opvallende partij op het Vegan Taste Lab, het eigen vegetarische platform op de Rotterdamse beursvloer, was het bedrijf Upfield. Deze voormalige boterdivisie van Unilever werd eind 2017 verkocht voor bijna 6,8 miljard euro aan het Amerikaanse investeringsfond KKR. De bedrijf wil zich volledig gaan toeleggen op de markt voor plantaardige producten en presenteerde zich bijna als start-up. Het laat zien dat de markt voor vegetarische producten door veel bedrijven veel breder wordt gezien dan een nichemarkt. Reden waarom steeds meer grotere bedrijven instappen. De vegetarische ontwikkeling van nu wordt de foodontwikkeling van de toekomst. Wie nu instapt, boekt voorsprong.

Tijd

Dat nog niet alle producten de kwaliteit halen van het origineel als het gaat om bijvoorbeeld vleesvervangers, is een kwestie van tijd. Wat dat betreft schiet de kwaliteit van de vegetarische vervangers van vlees in kwaliteit omhoog. Dat staat los van de ontwikkeling van de vegetarische producten als zodanig, want ook die worden met de dag smaakvoller en verrassender.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek