Vegan geen tijdelijke trend, maar here to stay, zo toont Gastvrij Rotterdam


Beurzen - Horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam, dat deze week in Ahoy Rotterdam werd gehouden, liet vooral heel veel vegan zien. Niet alleen had deze categorie producten een eigen platform op de beursvloer, een groot aantal exposanten liet zich eveneens niet onbetuigd om vegetarische producten prominent op de voorgrond te plaatsen. Van snacks tot broodjes en van ijs tot vleesproducten. Het aanbod aan producten op de driedaagse vakbeurs was overweldigend. Dat vegan geen tijdelijke trend is, maar een die de komende jaren nog nadrukkelijker te zien zal zijn, werd in Rotterdam wel duidelijk. De groep producenten die zich met vegan bezighoudt, wordt ook steeds creatiever. L.A. Streetfood introduceerde de Smoky Mountains Avocado Burger, een burger van blokjes avocado en knapperige maiskorrels in een paneerlaag van multigrain en quinoa. Of foodprofessional Sjoerd van Gent die met zijn bedrijf Empotato Zuid-Amerikaanse empanadas aan de consument wil brengen in drie varianten. Lange tijd is hij bezig geweest om de juiste vegetarische vulling te vinden, maar uiteindelijk is hij daarin geslaagd met een variant van zoete aardappel en zwarte bonen, een garam masala (kruidenmix) Chickpea en mango en een krokant verpakte variant van witte kool en groene sojabonen. Of het bedrijf Green Meat Products dat ooit getart is met het 100% plantaardige Green Döner Kebab, maar die nu de vegetarische saté introduceerde. Breder dan niche Een opvallende partij op het Vegan Taste Lab, het eigen vegetarische platform op de Rotterdamse beursvloer, was het bedrijf Upfield. Deze voormalige boterdivisie van Unilever werd eind 2017 verkocht voor bijna 6,8 miljard euro aan het Amerikaanse investeringsfond KKR. De bedrijf wil zich volledig gaan toeleggen op de markt voor plantaardige producten en presenteerde zich bijna als start-up. Het laat zien dat de markt voor vegetarische producten door veel bedrijven veel breder wordt gezien dan een nichemarkt. Reden waarom steeds meer grotere bedrijven instappen. De vegetarische ontwikkeling van nu wordt de foodontwikkeling van de toekomst. Wie nu instapt, boekt voorsprong. Tijd Dat nog niet alle producten de kwaliteit halen van het origineel als het gaat om bijvoorbeeld vleesvervangers, is een kwestie van tijd. Wat dat betreft schiet de kwaliteit van de vegetarische vervangers van vlees in kwaliteit omhoog. Dat staat los van de ontwikkeling van de vegetarische producten als zodanig, want ook die worden met de dag smaakvoller en verrassender. Bron: @FoodClicks Beurzen - Horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam, dat deze week in Ahoy Rotterdam werd gehouden, liet vooral heel veel vegan zien. Niet alleen had deze categorie producten een eigen platform op de beursvloer, een groot aantal exposanten liet zich eveneens niet onbetuigd om vegetarische producten prominent op de voorgrond te plaatsen. Van snacks tot broodjes en van ijs tot vleesproducten. Het aanbod aan producten op de driedaagse vakbeurs was overweldigend. Dat vegan geen tijdelijke trend is, maar een die de komende jaren nog nadrukkelijker te zien zal zijn, werd in Rotterdam wel duidelijk. De groep producenten die zich met vegan bezighoudt, wordt ook steeds creatiever. L.A. Streetfood introduceerde de Smoky Mountains Avocado Burger, een burger van blokjes avocado en knapperige maiskorrels in een paneerlaag van multigrain en quinoa. Of foodprofessional Sjoerd van Gent die met zijn bedrijf Empotato Zuid-Amerikaanse empanadas aan de consument wil brengen in drie varianten. Lange tijd is hij bezig geweest om de juiste vegetarische vulling te vinden, maar uiteindelijk is hij daarin geslaagd met een variant van zoete aardappel en zwarte bonen, een garam masala (kruidenmix) Chickpea en mango en een krokant verpakte variant van witte kool en groene sojabonen. Of het bedrijf Green Meat Products dat ooit getart is met het 100% plantaardige Green Döner Kebab, maar die nu de vegetarische saté introduceerde. Breder dan niche Een opvallende partij op het Vegan Taste Lab, het eigen vegetarische platform op de Rotterdamse beursvloer, was het bedrijf Upfield. Deze voormalige boterdivisie van Unilever werd eind 2017 verkocht voor bijna 6,8 miljard euro aan het Amerikaanse investeringsfond KKR. De bedrijf wil zich volledig gaan toeleggen op de markt voor plantaardige producten en presenteerde zich bijna als start-up. Het laat zien dat de markt voor vegetarische producten door veel bedrijven veel breder wordt gezien dan een nichemarkt. Reden waarom steeds meer grotere bedrijven instappen. De vegetarische ontwikkeling van nu wordt de foodontwikkeling van de toekomst. Wie nu instapt, boekt voorsprong. Tijd Dat nog niet alle producten de kwaliteit halen van het origineel als het gaat om bijvoorbeeld vleesvervangers, is een kwestie van tijd. Wat dat betreft schiet de kwaliteit van de vegetarische vervangers van vlees in kwaliteit omhoog. Dat staat los van de ontwikkeling van de vegetarische producten als zodanig, want ook die worden met de dag smaakvoller en verrassender. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Private Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food

Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.

Lees bericht


Eerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten

Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.

Lees bericht

Royal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew

Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.

Lees bericht




Cafetariaformule Kwalitaria ziet vega aandeel groeien

Formulenieuws – De vraag naar vegetarisch groeit nog steeds, merkt ook Kwalitaria. En daarmee groeit ook het aanbod van de cafetariaformule. De ruim 135 vestigingen hebben een steeds uitgebreider vega assortiment met onder andere burgers, snacks en friet specials.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid