Vitam test True Prices bij provincie Groningen


Niet van Vitam in Groningen, maar prijskaartje van True Prices wat laat zien bananen bijvoorbeeld werkelijk kosten wanneer alle onzichtbare kosten worden meegerekend

Catering – Cateraar Vitam is bij het provinciehuis in Groningen gestart met een test waarbij de echte prijs van een tweetal gerechten inzichtelijk worden gemaakt. Dit is de prijs die de gasten gewend zijn te betalen plús de milieukosten en sociale kosten. Deze zogenoemde meerkosten zijn berekend door samenwerkingspartner True Price.

De test is gestart op 15 mei. Het gaat in eerste instantie om een test van een aantal maanden, waarbij de provincie Groningen en cateraar Vitam willen bekijken wat het effect is op de bewustwording van de medewerkers bij de provincie.   

Keuze

Bij de test hebben de gasten de keuze om de echte prijs te betalen, óf de reguliere prijs. De echte kosten van een product, waarbij rekening wordt gehouden met de gevolgen voor mens en natuur, worden over het algemeen niet getoond aan de consument, omdat die nooit direct aan een gerecht of product worden gekoppeld. True Price pleit er voor dat wel te doen. Kiezen de gasten er voor om de echte prijs te betalen, dan doneert Vitam de meerprijs aan Stichting Landschapsbeheer Groningen. Deze stichting richt zich op de duurzame ontwikkeling en het beheer van het cultuurlandschap in de provincie Groningen.

Echte prijs

Vitam meldt over de extra kosten: ‘De meerkosten die bij het berekenen van de echte prijs in kaart worden gebracht zijn opgesplitst in milieukosten en sociale kosten. De milieukosten zijn de kosten die betrekking hebben op de schadelijke gevolgen van het productieproces voor het milieu, zoals luchtvervuiling, verlies van biodiversiteit en schaarswatergebruik. De sociale kosten betreffen de kosten voor ongewenste arbeidsomstandigheden, zoals onderbetaling of kinderarbeid. Hoe hoger de meerkosten van een product zijn, hoe minder duurzaam het dus is – en hoe meer er wordt afgewenteld op andere mensen en toekomstige generaties’.

Versnellen

Producenten kunnen de werkelijke kosten vaak niet doorberekenen in hun prijzen. Daardoor is het moeilijker om investeringen te doen om het tempo van verduurzaming te versnellen. Vitam wil graag helpen het tempo te versnellen en hoopt samen met Provincie Groningen meer mensen bewust te maken van het bestaan van die meerkosten. Zodat er uiteindelijk meer bereidheid ontstaat om de echte prijs te betalen.

Bron: Vitam/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Opsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet

Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling....

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht

Leo catering lanceert lifestyle visie met Mind&Health

Catering - Leo catering start met lifestyle visie, waarbij het streven naar een integraal gezonde levensstijl centraal staat. Leo catering is van mening dat het als cateraar meer kan bijdragen aan vitaliteit dan alleen met voeding en heeft daarvoor een partnership gesloten met Mind&Health.  

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid