FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’
Marktcijfers - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.
De stijging van €19 miljard naar €22 miljard voor de totale buitenshuisconsumptie betekent dat de omzet in de foodservicesector boven het niveau uitkomst van de €19,8 miljard van 2019. Dat was het laatste jaar voor de coronamaatregelen. Volgens het FSIN is een belangrijk deel van de huidige omzetstijging ook het gevolg van inflatie. Dit jaar stijgen de prijzen in horeca en fastfood met zo’n 5% tot 10%, volgens berekeningen van het instituut. Dat is nog exclusief de volledige doorberekening van de inkoopkosten, want die stijgen nog harder. Voor horecaondernemers betekent dit een probleem om de marges op orde te houden.
Jongere generatie belangrijker
Een tweede reden voor de omzetgroei van Out of Home is de harde lockdown van begin 2022, waardoor restaurants (deels) gesloten waren. In 2023 waren er geen corona-maatregelen, waardoor de omzet dit jaar flink hoger uitkomt. Tot slot ziet het FSIN de Generatie Z en Millennials veel meer tijd en geld buitenshuis spenderen dan de oudere generaties. Ook dat zorgt voor omzetgroei. Volgens het FSIN worden de jongere generaties steeds belangrijker in het totale volume buitenshuis.
€72,5 miljard
Ondanks alle mooie groeicijfers is het marktaandeel van de sector nog niet terug op het niveau van vóór corona, zo laat het FSIN weten. In 2019 was het marktaandeel van Foodservice 33% van de totale foodmarkt in Nederland, tegen 67% voor Foodretail (supermarkten en speciaalzaken). Nu in 2023 ligt die verhouding op 30-70. Samen zetten Foodretail en Foodservice dit jaar ongeveer €72,5 miljard om, verwacht het FSIN.
Duur
Door de gestegen prijzen voor eten en drinken buitenshuis, vinden veel consumenten uit eten gaan inmiddels te duur. Uit het nieuwste consumentenonderzoek van het FSIN blijkt dat 60% van de Nederlanders dat vindt. Volgens FSIN-directeur Inga Blokker is er sprake van een wankel evenwicht. ‘Mensen vinden uit eten gaan duur, maar dat betekent niet dat ze niet meer buiten de deur consumeren. Tot nu toe blijven ze de horeca graag en veel bezoeken. Toch blijft het voor de horeca van groot belang om zichzelf niet uit de markt te prijzen. Want de alternatieven - thuis koken of een kant-en-klaarmaaltijd kopen bij de supermarkt - blijven aanvaardbare opties.’ Blokker wijst erop dat sinds 2008 de strijd om het maagaandeel is verhevigd. ‘Er zijn allerlei thuisalternatieven bijgekomen. Denk aan maaltijdbezorging en de gemaksoplossingen in de supermarkt.’ Volgens Blokker is het belangrijk dat Out of Home-formules de prijzen niet te ver laten oplopen, ook al zijn hun kosten sterk gestegen.
Winstgevendheid
Ondanks de recordomzet van dit jaar, staat de winstgevendheid van de Out of Home-sector onder druk. Zo stegen de inkoopprijzen van voedingsmiddelen sterk: tot en met juni met gemiddeld 17,3% (Bron: CBS). Ook zijn de huurprijzen in de afgelopen twee jaar sterk gestegen, moeten ondernemers de tijdens corona uitgestelde belasting terugbetalen en is er een schrijnend gebrek aan personeel; vooral koks zijn schaars. Deze omstandigheden resulteren in hogere loonkosten enerzijds en minder omzet anderzijds. Vanwege het gebrek aan personeel hebben veel horecabedrijven het mes gezet in hun openingstijden. Zonder die beperkte openingstijden zou de omzet in 2023 een stuk hoger zijn, schat het FSIN in. Het FSIN verwacht dat de groei van de Out of Home-sector volgend jaar afvlakt naar 6,1%. De omzet van de sector komt in 2024 uit op ruim €23 miljard.
Bron: FSIN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Festivals vaker in zee met GiG Hard Seltzer’
Festivals – Volgens de initiatiefnemers achter GiG Hard Seltzer zijn zij straks bij de meeste festivals terug te vinden. Ook de supermarkten omarmen het jonge bedrijf en zorgen voor een aanzienlijke groeispurt.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht