Horecava toont te weinig antwoorden op de horeca-uitdagingen
Vakbeurzen - Afgelopen week kon horeca minnend Nederland zich op de Horecava weer te goed doen aan allerlei hapjes en drankjes en andere inspiratie voor de foodservicesector. Volgens de organisatie bezochten ruim 64.000 bezoekers deze foodbeurs voor professionals. Veel nieuws kregen die niet te zien. Natuurlijk er waren aanbieders met nieuwe snacks, nieuwe verpakkingen, maar veel verder dan een ander kleurtje, geurtje en jasje kwam het niet. Jammer, zeker gezien de enorme uitdagingen waar de sector voor staat.
Niet alle hallen van de Horecava waren even druk. Daar waar de brouwers en de cocktailaanbieders stonden was het druk, net zoals bij de hallen waar de snacks en sauzen werden aangeboden. Ook de stands van de groothandels hadden niets te klagen, maar in de hal van de non-foodaanbieders en de koffie- en broodjesaanbieders was het op sommige momenten ronduit rustig. Opvallend is ook dat het aantal aanbieders op de beurs terugloopt. Twee jaar corona en de inzet van andere middelen om de juiste doelgroep te bereiken hebben er toe geleid dat bedrijven blijkbaar alternatieven hebben voor hun beursdeelname. Toch blijft een vakbeurs ook altijd een ideaal platform om elkaar te ontmoeten en inspiratie op te doen voor het eigen bedrijf. Al is het maar om de gesprekken aan te gaan met leveranciers en collega-ondernemers.
Veranderingen
Maar was er dan niets nieuws te zien? Nee, er waren wel degelijk nieuwe ontwikkelingen te spotten, maar vooral in de categorie nieuwe producten. Zo introduceerde Van Geloven op een spectaculaire wijze met een zangkoor en de onthulling van Cora van Mora een nieuwe snack. Deze kaas kipcorn moet een nieuwe standaard worden op de menukaart bij cafetaria’s. En ook Pure Ingredients kwam met een nieuwe kipburger en de Nuggy, Spicy Nuggy, Mini Frikandel en de nieuwe Lahmacun. Kip is populair. Ook Salomon introduceerde een nieuwe funky-snacklijn. Smaakvolle producten, die moeten gaan wedijveren met de bestaande snackklassiekers. Voor veel introducties schuilt daarin ook het risico, de introducties zijn goed en doen het goed zolang ze worden ondersteund, maar na verloop van tijd zijn het toch weer de vertrouwde producten die voor de omzet zorgen. In een cafetaria is het nu eenmaal moeilijker ‘blijvertjes’ te creëren dan bij een casualrestaurant of in een attractiepark. Toch zorgt verandering van het menu voor de gast wel voor waardering. Het laat zien dat je als ondernemer bezig bent met de ontwikkelingen en oog hebt voor veranderingen.
Plant based
Dat geldt ook voor plant based. Geen bedrijf ontkomt er aan om geen plantaardige producten in het assortiment te hebben. Al valt de verkoop in de praktijk op veel plaatsen fors tegen. Ondanks alle positieve berichten van leveranciers en geluiden in de media. Het kost nu eenmaal veel tijd om plaataardig van nichemarket door te laten groeien. Het ontslaat je als ondernemer er alleen niet van om er niets mee te doen. Want de belangstelling voor plant based neemt wel degelijk toe en kan forse stappen maken, maar kan als hybride product of wanneer het niet als zodanig wordt aangeprezen sneller groeien. Alleen wil niet elk horecabedrijf dat, omdat het niet past in de transparantie en eerlijkheid naar de eigen gast toe. Daarom goed dat er toch nieuwe plant bades producten werden geïntroduceerd. Zoals de plantaardig-vleesproducent Beyond Meat die op de Horecava Nederland liet kennismaken met de Beyond Steak. Een kwalitatief goed en smaakvol product dat met moeite te onderscheiden valt van een vleesproduct.
Lattiz
Een fraaie introductie had FrieslandCampina met een kleinere variant van de bekende Lattiz. Deze kleinere machine voor opschuimmelk is voor een horecabedrijf weliswaar een forse investering, maar biedt wel de mogelijkheid om naast de melk als toevoeging voor de koffie te doen, ook bijvoorbeeld havermelk in te zetten. Daarnaast kan deze kleinere Lattiz ook voor de seizoenbedrijven een praktische oplossing bieden, omdat de pakken melkproduct kleiner zijn en er dus bij een gering gebruik minder derving is.
Beter Leven
Verder waren er in het borrelsegment ook diverse oplossingen. Enkco, als onderdeel van de Van Loon Groep introduceerde de ‘heroes’. De hero-producten zien er niet alleen verrassend en uitnodigend uit, maar dragen ook stuk voor het Beter Leven keurmerk. Enkco speelt daarmee in op de trend dat duurzaamheid niet van voorbijgaande aard is maar juist een terugkerend thema is voor de consument. Met een aanbod producten met het Beter Leven keurmerk kun je als ondernemer onderscheiden van de rest.
Andere nieuwigheden
Wat ook nieuw is op de Nederlandse markt is het empanadasconcept van Van Tol Convenience. Het shopconcept zoals dat in Spanje op veel plekken is terug te vinden was op de Horecava nagebouwd. Inclusief de hele menukaart aan empanadas zoals die in de winkels daar verkrijgbaar zijn en straks ook hier in Nederland. Binnenkort gaat Van Tol Convenience de eerste locatie openen. Verder werd de internationale re-branding van Pepsi door Vrumona getoond. De Pepsi Max maakt voortaan plaats voor de Pepsi zero en het beeldmerk Pepsi wordt door het gebruik van een ander lettertype krachtiger. Om de markt voor frisdranken wat overzichtelijker te maken liet collega bedrijf Coca Cola een assortiment Royal Bliss dranken zien waarmee het goed cocktails shaken is. Ook Vrumona kent natuurlijk de Royal Club-dranken. Een wedstrijd bij Royal Bliss leverde de vijf deelnemers bij en cocktailwedstrijd een hoofdprijs op van 50.000 euro voor een verbouwing door een topdesigner.
Bunkr
Verder waren er op de Horecava tal van netwerkbijeenkomsten en parallelprogramma’s. In veel van die bijeenkomsten stond AI centraal. Jammer dat over het onderwerp verder op de beursvloer weinig was terug te vinden. De aankondiging dat het eerste AI-restaurant Bunkr van Nederland uit Eindhoven zich zou presenteren op de beurs, was helaas niet door gegaan en ontbrak. Bezoekers hadden anders daar kunnen zien hoe AI werkt in de horeca. Hierbij een impressie van vier dagen Horecava:
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Inspirerend Amsterdam Coffee Festival 2024
Vakbeurzen - Klein, overzichtelijk, maar vooral inspirerend. Zo kunnen we het Amsterdam Coffee Festival in de Amsterdamse Gasfabriek wel samenvatten, die van 4 tot en met 6 april werd gehouden. Op dit driedaagse vakevent staan koffie en thee centraal en alles wat daarbij komt kijken op het gebied van techniek, verpakking en hulpmiddelen om de smaak en de beleving verder te vergroten.
Lees berichtVrumona presenteert nieuw design Pepsi in grootse campagne
Campagne - Vrumona, licentiepartner van PepsiCo, introduceert het nieuwe design voor Pepsi in de grootste campagne ooit. Het wordt de eerste update in 14 jaar tijd. De nieuwe visuele identiteit wordt in meer dan 120 markten uitgerold, waaronder in Nederland. Bezoekers aan de Horecava beleefde de primeur van de nieuwe merkuitstraling.
Lees berichtLuuk Scholte nieuwe algemeen directeur Greendish
Benoeming - Voormalig directeur Horecava Luuk Scholte is per februari 2024 gestart als algemeen directeur van Greendish. Hij volgt in deze functie Michael Salmagne op.
Lees berichtBram Ladage schept 24.000 gratis frietjes weg op Valentijnsdag
Formulenieuws – Cafetariabedrijf Bram Ladage vierde Valentijnsdag dit jaar met het gratis weggeven van een ‘Brammetje’. Afgelopen woensdag werden op die manier maar liefst 24.000 klanten blij gemaakt met een gratis 'frietje met'.
Lees berichtSjoerd Mampaeij wint het NK Lekkerste Broodje 2024
Wedstrijd - Sjoerd Mampaeij van restaurant Midas in Woerden heeft tijdens de Horecava de 39ste editie van het NK Lekkerste Broodje op zijn naam geschreven. Hij wist de jury unaniem te overtuigen met zijn Broodje Beef Teriyaki.
Lees berichtTawfik el Shanwany van LouLou Pizzabar winnaar NK Pizza bakken 2024
Wedstrijd - Tawfik el Shanwany van LouLou Pizzabar in Amsterdam heeft het NK Pizza bakken 2024 op de Horecava gewonnen. De jury was vol lof over zijn deeg en kooktechnieken. De ondernemer toonde zich na afloop verbaasd, omdat hij erg heeft getwijfeld of hij wel mee moest doen met de wedstrijd, want eigenlijk had hij geen tijd.
Lees bericht