Inspirerend Amsterdam Coffee Festival 2024
Vakbeurzen - Klein, overzichtelijk, maar vooral inspirerend. Zo kunnen we het Amsterdam Coffee Festival in de Amsterdamse Gasfabriek wel samenvatten, die van 4 tot en met 6 april werd gehouden. Op dit driedaagse vakevent staan koffie en thee centraal en alles wat daarbij komt kijken op het gebied van techniek, verpakking en hulpmiddelen om de smaak en de beleving verder te vergroten.
Het festival wordt altijd druk bezocht en is ook populair bij buitenlanders. Ook de Nederlandse inkopers laten zich veelvuldig zien op dit internationale event. Vrijwel alle grote cateraars lieten zich dan ook zien op het westergasterrein.
Maar was er dan ook iets nieuws te zien op het Amsterdam Coffee Festival? Absoluut. ‘Mijn Melk’, een initiatief van Lely Industries, liet een oplossing zien van Sanremo voor het opschuimen van melk. De Latte Art Factory opschuimer, die ook prominent werd getoond op de stand van het merk Sanremo zelf. De opschuimer, die kan worden ingebouwd en weinig plek inneemt op de toonbank, levert op een eenvoudige manier de juiste opschuimmelk in de juiste hoeveelheid. In tijden van krapte op de personeelsmarkt een zeer geschikt hulpmiddel voor het zetten van een goede koffie.
Meer opschuimmelk
Maar er was meer nieuws. Zo presenteerde Arla het nieuwe product Jörd. Een havermelk voor barista’s, gemaakt van haver uit de noordelijke landen. Het plantaardige product geeft een stevige schuimlaag op de koffie en heeft een milde smaak. Maar ook het product Dug werd geïntroduceerd in Amsterdam. Dit Zweedse zuivelachtige product is gemaakt op basis van eiwitten van aardappelen. Daardoor heeft het product een lage footprint, maar heeft het ook in relatie tot andere plantaardige producten een aantal voordelen zoals volledig vrij van alleregen en een laag watergebruik voor de productie. Daarnaast zorgt Dug voor een goede schuimlaag, maar is het ook rechtstreeks in de koffie te gebruiken.
Koffiezetsystemen
Verder veel ontwikkelingen op het gebied van het zetten van koffie. Zo liet WMF de nieuwe halfautomaat zien, die met name geschikt is voor drukke locaties, waar veel koffiesoorten achter elkaar gezet moeten worden. Het apparaat ziet er uit alsof er steeds verse koffie wordt gezet, maar kan toch eenvoudig bediend worden door elke medewerker. Ook op het gebied van bonen werd er van alles getoond, net zoals technieken om de kwaliteit van het water te verbeteren. Wat dat alleen de koffiebonen het verschil maken of de koffie lekker is of niet, daarmee kom je tijdens Amsterdam Coffee Festival niet meer mee weg.
Workshops
En dat er zelfs voor de grootste koffieliefhebbers altijd wat te leren is, werd ook duidelijk bij de belangstelling voor de vele activiteiten die werden gehouden op het podium. Geïnteresseerden konden daar ontdekken hoe dezelfde single origin-koffie smaakt als een espresso, melkachtige koffie, pour-over en cold brew. Zelfs combinatie met chocolade of natuurwijn konden worden geproefd.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nespresso introduceert feloranje Travel Mug
Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.
Lees berichtDunkin’ introduceert abonnement met koffie voor €1
Formulenieuws – Koffie- en bakkerijketen Dunkin' introduceert het Dunkin' Koffie Abonnement in Nederland en België. Vanaf donderdag 11 april kunnen koffieliefhebbers elke dag genieten van maximaal drie warme dranken voor slechts €1 per dag.
Lees berichtSodexo zet koffiekopjes in gemaakt van koffieafval
Catering – Coffee Based en Sodexo introduceren een innovatieve herbruikbare koffiebeker gemaakt uit koffieafval. De circulaire koffiebeker is gemaakt met Nederlandse koffievliesjes, die vrijkomen bij het branden van koffiebonen én volledig gemaakt van plantaardige materialen.
Lees berichtHorecava toont te weinig antwoorden op de horeca-uitdagingen
Vakbeurzen - Afgelopen week kon horeca minnend Nederland zich op de Horecava weer te goed doen aan allerlei hapjes en drankjes en andere inspiratie voor de foodservicesector. Volgens de organisatie bezochten ruim 64.000 bezoekers deze foodbeurs voor professionals. Veel nieuws kregen die niet te zien. Natuurlijk er waren aanbieders met nieuwe snacks, nieuwe verpakkingen, maar veel verder dan een ander kleurtje,...
Lees berichtPlantaardige koffiemelk groeit, maar koemelk op het werk blijft favoriet
Onderzoek – Hoewel plantaardige melk in de koffie terrein wint onder de jongere generatie, is het gebruik van koemelk toch veruit favoriet onder werknemers. Dat blijkt uit een analyse, die koffie- en theefabrikant Jacobs Douwe Egberts, het afgelopen jaar heeft gemaakt naar de voorkeuren voor koemelk of plantaardig in de koffie.
Lees berichtPelican Rouge Coffee Roasters behaalt Ecovadis Gold Medal
Koffie - Pelican Rouge Coffee Roasters heeft de Ecovadis Gold Medal ontvangen. Deze onderscheiding benadrukt de inzet van het merk voor duurzaamheid in de koffie-industrie als het gaat om duurzame werkmethoden en verantwoordelijke sourcing van de koffiebonen.
Lees bericht